Hoveniersgevel Kasteel van Breda in vernieuwde Philipsvleugel: op tijd open op 1 november

Rechts een detail van de 'Bredase gevel' die weer zichtbaar is gemaakt. Eigen foto

* Tijdens de renovatie van de Philipsvleugel van het Rijksmuseum zijn de toegangen naar de hovenierswoning van het Kasteel van Breda opnieuw zichtbaar gemaakt. Directeur Wim Pijbes maakte vandaag bekend dat de ingrijpende vernieuwing naar ontwerp van de Spaanse architecten Cruz en Ortiz op schema ligt. De vleugel – met dertien zalen voor wisselende exposities – opent 1 november met ‘Modern Times, Fotografie in de 20ste eeuw’, een selectie van ruim 400 hoogtepunten uit de rijke eigen fotocollectie.

Rijksmuseum-architect Cuypers zette zich na de voltooiing van het hoofdgebouw met zijn zoon aan de uitbreiding die nu Philipsvleugel heet. Die bestond uit drie delen: het Fragmentengebouw, de Drucker 1- en Drucker 2- uitbouw. In overleg met Victor de Stuers, referendaris van het ministerie van Binnenlandse Zaken die een cruciale rol speelde in het cultuurbeleid, werd in 1883 besloten bouwfragmenten die belangrijk waren voor de Nederlandse architectuurgeschiedenis af te breken en voortaan als onderdeel van de collectie in de uitbreiding te tonen.

De fragmenten die naar Amsterdam verhuisden waren van verschillende herkomst. Cruz en Ortiz noemen naast het Kasteel van Breda  in hun ‘project-informatie’: de waterpoort van Gorinchem, de traptoren van de Ockingastins in Franeker, de bogen uit het trappenhuis van het Constantijn Huygenshuis in Den Haag, een kerkfragment uit Edam, de Groninger Herepoort, de Deventer bergpoort, het Overamstel-hek en fragmenten uit de Nieuwezijds Kapel.

De Bredase hovenierswoning was in 1826 gesloopt op de tuingevel na. Cuypers integreerde de natuursteenelementen in een gevel met eigentijdse baksteen en had daar volgens de architecten ‘een hele klus aan, omdat de oorspronkelijke gevel maar een verdieping telde in plaats van twee’.

Het Rijksmuseum breidt de architectuurcollectie bij deze gelegenheid ook uit. In het nieuwe tuingedeelte bij de Philipsvleugel komt een 18de eeuws tuinhuisje, een telefooncel van Brinkman & Van der Vlugt uit 1931-1932 wordt een icoon van de Nieuwe Zakelijkheid. Het nieuwe restaurant aan de Museumstraat zal ook toegankelijk zijn zonder toegangsbewijs. Er zou aanvankelijk één chefkok de scepter zwaaien, maar er is bij nader inzien gekozen voor ‘een nieuw culinair concept’ met chef-koks die bij toerbeurt wisselen. De precieze reden werd vandaag niet bekendgemaakt.

Voor meer informatie: www.rijksmuseum.nl

Schilders bezig met een opknapbeurt van een glazen overkapping van een van de tentoonstellingszalen. Eigen foto