Topstuk Meindert Hobbema in Eregalerij Rijksmuseum bij leermeester Ruisdael

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .
Detail 'Boslandschap met een vrolijk gezelschap in een wagen' van Meindert Hobbema, eigen foto

* Het Rijksmuseum had nog geen topstuk van Meindert Hobbema in de collectie, toch een van onze beroemdste landschapschilders uit de Gouden Eeuw. Dankzij Willem baron Van Dedem (1929) - vanuit Engeland al tientallen jaren toonaangevend verzamelaar van 'oude' Nederlandse kunst - is dat nu wel het geval: directeur Wim Pijbes maakte vandaag bekend dat Van Dedem Hobbema’s ‘Boslandschap met een vrolijk  gezelschap in een wagen’ aan het museum heeft geschonken.

Toen Hobbema (1638-1709) dit werk rond 1665 schilderde, stond hij op het hoogtepunt van zijn carrière. Hij leerde het vak van Jacob van Ruisdael(1628-1682), maar schilderde volgens het museum 'vrolijker en lichter'. Opvallend is dat Hobbema de bomen met zonglanzende bladeren van achteren belichtte. 'wat de voorstelling extra diepte geeft'.

De schenking is te zien in het kabinet in de Eregalerij waar ook Ruisdaels meesterwerk ‘Molen bij Wijk bij Duurstede’ hangt. De Hobbema gaat na drie maanden terug als bruikleen, na het overlijden van de baron komt het schilderij definitief naar Amsterdam. Rijksmuseum en schenker hebben zich niet over de waarde uitgelaten, maar een vergelijkbaar kleiner werk van Hobbema werd in 2006 geveild voor drie miljoen euro.

Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.n