Gedenkkapel gedode journalisten op World Press Photo-expositie De Nieuwe Kerk

Gedenkkapel voor de media in De Nieuwe Kerk, Amsterdam, World Press Photo-expositie. Eigen foto

Op de World Press-tentoonstelling in De Nieuwe Kerk in Amsterdam is een kapel ingericht als gedenkteken voor journalisten en mediaprofessionals. Hesje en helm in de vitrine werden gedragen tijdens de Russische invasie in  Oekraïne. Op de wanden de namen van 1553 bevestigde sterfgevallen sinds 1992, 99 daarvan in 2023. De cijfers zijn een inventarisatie van ‘A Safer World for the Truth’, een coalitie van Free Press Unlimited, Reporters Without Borders en het Committee to Protect Journalists. Het CPJ – onafhankelijk werkzaam – registreert een sterfgeval alleen als ‘bevestigd’ als zeker lijkt dat een journalist is vermoord als vergelding voor zijn werk, in een gevecht of schietpartij of tijdens een gevaarlijke opdracht. Uit de toelichting bij het gedenkteken: ‘Hesjes en helmen bieden fysieke bescherming, maar symboliseren ook de verplichting van de staat om journalisten te beschermen. In 2023 werden in Gaza talloze journalisten gedood ondanks dat ze een pershesje droegen.’ Een tweede kapel focust op persvrijheid. Knalrood visualiseert op een grote wandkaart de bedroevende status van journalistieke vrijheid in een aantal landen, met het Rusland van Poetin als onbetwiste winnaar.

Ingang World Press Photo-expositie De Nieuwe Kerk Amsterdam, eigen foto

De World Press Photo- expositie omvat 129 beelden van 33 winnende fotografen uit zes regio’s. Er waren dit keer 61062 inzendingen van 3851 fotografen uit 130 landen. De internationale jury kwam met een niet mis te verstaan statement: twee speciale jury-vermeldingen met elk een beeld van één individu: een Israëliër en een Palestijn: ‘These two special mentions reflect the gravity of the Israel-Hamas war in 2023, the extreme suffering of civilians, and its global political impact. While each photograph shows a single individual in the aftermath of a horrific attack, the contrast between the scenes helps viewers understand the differing scales of devastation without minimizing the individual suffering.’

Bij de ingang zit Mesut Hançer na de verwoestende aardbeving van 6 februari 2023 op puinhopen in Kahramanmaras in Zuid-Turkije, op 7 februari gefotografeerd door Adem Altan. Hij houdt de hand van zijn nog onder het puin begraven 15-jarige dochter Irmik vast, tijdens de  aardbeving sliep ze in haar oma’s huis. Wie jaarlijks naar de World Press-expositie gaat weet dat – naast de troost van hulpvaardigheid - de vele rampspoed heftige emoties kan opwekken. In deze tijd van genormaliseerde desinformatie is het des te urgenter daar niet voor weg te kijken. Volgend jaar zullen foto’s van uit Groot-Brittannië gedeporteerde vluchtelingen in het ‘veilige’ Rwanda vast niet ontbreken.

De World Press Photo-expositie in De Nieuwe Kerk in Amsterdam duurt tot en met 14 juli. Voor meer informatie: http://www.nieuwekerk.nl

World Press Photo-expositie, De Nieuwe Kerk, Amsterdam, foto Maarten Nauw