Laatste dagen Azië-expositie Rijksmuseum: collectie verrijkt met meesterwerk Hokusai

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , , op door .
Katsushika Hokusai (1760-1849), Sangi Takamura uit de serie Honderd Gedichten Uitgelegd door de Min, 1835-1836, foto Rijksmuseum

*De expositie ‘Azië > Amsterdam. Luxe in de Gouden Eeuw’ in het Rijksmuseum duurt nog tot en met zondag. De bruiklenen uit Moskou, St. Petersburg, Versailles, Londen, Oxford, Madrid en Stockholm die sinds oktober in Amsterdam waren, verhuizen dan naar het Peabody Essex Museum in Salem (Massachusetts, VS), het museum waarmee het Rijks dit megaproject realiseerde. Daar begint de expositie met kostbaar lakwerk, ivoor, zilver, zijde, ebbenhout, sieraden, porselein, enzovoort enzovoort – van Parijs tot St. Petersburg geliefd in het Europa van de zeventiende eeuw - eind februari. Het Rijksmuseum is intussen voortvarend doorgegaan met aankopen voor de Aziatische afdeling.

In het laatste (Engelstalige) Rijksmuseum Bulletin van 2015 – geheel gewijd aan Azië – beschrijven Femke Diercks, Menno Fitski, Marije Jansen en Anna A. Slaczka een aantal ‘Recent Asian Acquisitions’. Stuk voor stuk bijzonder; Museumkijker koos de houtsnede ‘Sangi Takamura’ ( rechts boven een gedicht van Ono no Takamura) van Katsushika Hokusai (1760-1849) uit de serie ‘Honderd Gedichten Uitgelegd door de Min’, als favoriet. De befaamde Ono no Takamura (802-852) schreef het gedicht aan de vooravond van zijn verbanning naar de Tachtig Eilanden (‘Through the wide, wide sea/Towards its many distant isles/Rowing I set forth/This, to all the world proclaim/O ye boats of fisher-folk!’, de vertaling uit 1989 is van C. MacCauley).

Volgens Marije Jansen stond Hokusai ten tijde van de publicatie van de serie in 1835-36 - door Iseya Sanjiro - op zijn hoogtepunt als landschapskunstenaar. Hij verbeeldde op ‘Sangi Takamura’ vrouwelijke duikers die in een woelige zee bezig zijn abalone-schelpen op te duiken, mannen in een roeiboot wachten de oogst op. Abalones zijn weekdieren die nog steeds als delicatesse worden beschouwd, de schelp wordt bewerkt tot sieraad.

De aankoop werd mogelijk dankzij een bijdrage van het Goslings NieuwBeerta Fonds, het belangrijkste Rijks-fonds op naam voor Japanse prentkunst. Volgens Jansen is de houtsnede een van de beste uit de serie en een magnifieke aanvulling op de drie Hokusai-werken die het museum al heeft.

Voor meer informatie over de Azië-collectie: http://www.rijksmuseum.nl