Kunst Kort: Nog meer Beatrix in musea

Beatrix en Claus in Japan, april 1970, foto ANP

* In de publiciteitsgolf rond de aankondiging van het aftreden van koningin Beatrix op 28 januari openden kranten en tijdschriften direct de foto-archieven voor een feestelijke stortvloed van beelden uit heden en verleden. Het Rijksmuseum in Amsterdam en De Kunsthal Rotterdam waren de snelste onder de musea die speciale foto-exposities aankondigden. De Nieuwe Kerk – de plek waar de Prins van Oranje op 30 april het roer overneemt - beraadt zich nog over een inhuldigingsexpositie. De organisatie daarvan brengt in elk geval nogal wat rompslomp met zich mee vanwege eerder vastgelegde afspraken over de nog lopende Indianen-expositie.

Voor ‘Beatrix Regina’ putte het Rijksmuseum uit de eigen collectie van bekende fotografen als Werry Crone, Stephan Vanfleteren en Vincent Mentzel. Van jeugdfoto’s van prins Bernhard en de ‘geheime’ foto’s  van de prinses in haar verlovingstijd tot beelden van de koningin tijdens een lunch van de Europese top in Maastricht en een ontvangst van Olympische medaille-winnaars, volgt de selectie haar van jong tot nu. De expositie duurt tot en met 17 maart.  De Kunsthal Rotterdam brengt – tot en met 19 februari – een reprise van een Beatrix-tentoonstelling uit 2008. Daarvoor werd een keus gemaakt uit het archief van ANP Photo. Neusje van de zalm is een foto van een stralende Beatrix en Claus in een trein in Japan: de fotograaf drukte af op het moment dat de prins een foto van zijn vrouw maakte.

Het Joods Cultureel Kwartier in Amsterdam (Joods Historisch Museum, Portugese Synagoge en Hollandsche Schouwburg) wacht met een presentatie tot april. In een wisselvitrine in het JHM zijn van 3 t/m 29 april foto’s te zien van de opening van het museum door koningin Beatrix in 1987 en haar bezoek aan de gerestaureerde Portugese synagoge in 2011. Daar zal bij hoge uitzondering het historische Oranjekleed worden tentoongesteld. De Hollandsche Schouwburg staat t/m 5 mei stil bij het bezoek van de Prins van Oranje en prinses Máxima in 2001 aan deze verzamelplek voor Nederlandse Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog en de toespraak die Beatrix in 1995 in de Knesset hield.

Zie ook:www.rijksmuseum.nlwww.kunsthal.nl., www.nieuwekerk.nl en www.jhm.nl.