Zwitsers duo wint Paul Huf Award 2013

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .
Spins 04 foto Tayo Onorato en Nico Krebs

* Taiyo Onorato & Nico Krebs (Zwitserland, 1979) hebben de Foam Paul Huf Award 2013 gewonnen. De prijs, jaarlijks uitgereikt aan een internationaal fotografietalent tot 35 jaar, bestaat uit een geldbedrag van 20.000 euro en een project in samenwerking met Foam. Naamgever Paul Huf, vernieuwend Nederlands fotograaf (1924-2002) , is in 2001 nog bij de oprichting van het fotografiemuseum in Amsterdam betrokken geweest.

De internationale jury koos het artistieke koppel  Onorato & Krebs dinsdag 12 maart  uit 84 genomineerden. Dit jaar kwamen 34 genomineerden uit Europa, 12 uit Azië, 15 uit Noord Amerika, 9 uit Zuid Amerika, 7 uit Afrika en 7 uit het Midden-Oosten.

Juryvoorzitter Darius Himes noemde Onorato & Krebs  ‘ware illusionisten die met opzet de grenzen van het medium tarten’: ,,Ze betrekken op bekwame wijze het publiek bij hun werk en brengen iets van de magie over die aan de basis ligt van het maken van fotografische beelden." De jury  wees hen unaniem als winnaars aan.

De Foam Paul Huf Award wordt sinds 2007 door Foam georganiseerd. In de afgelopen jaren won een indrukwekkende lijst internationale, zeer talentvolle fotografen de Award. Foam-directeur Marloes Krijnen stelde na de bekendmaking vast: ,,Ieder jaar zien we weer veel nieuw, kwalitatief hoogstaand werk. Naast het Foam Magazine en Unseen, de internationale fotografiebeurs in september op het Westergasterrein in Amsterdam, sluit de Award naadloos aan bij onze activiteiten om internationaal, jong fotografietalent te ontdekken en te steunen. Ik ben ontzettend trots op het bestaan én de continuïteit van de prijs.”

KADER:

* Juryleden waren:

Darius Himes, voorzitter (directeur Fraenkel Gallery, San Francisco/mede-oprichter Radius Books, VS)

Anne-Marie Beckmann (curator Art Collection Deutsche Börse, Frankfurt, DE )

Emma Bowkett (fotoredacteur Financial Times Weekend Magazine, Londen, UK)

Eder Chiodetto (curator fotografie Museum of Modern Art of São Paulo, São Paulo, BR)

Stefano Stoll (directeur Festival Images, Vevey, CH)

* De winnaars tot nu toe:

2012 - Alex Prager (1979, VS)

2011 - Raphaël Dallaporta (1980, Frankrijk);

2010 - Alexander Gronsky (1980, Estland);

2009 - Leonie Hampton-Purchas (1978, Engeland);

2008 - Pieter Hugo (1976, Zuid-Afrika);

2007 - Taryn Simon (1975, VS) en Mikhael Subotzky (1981, Zuid-Afrika).

* Uit een persbericht van Foam bij een tentoonstelling in 2012, de eerste in Nederland:

Het Zwitserse duo Taiyo Onorato & Nico Krebs (Zwitserland, 1979) wordt door velen gezien als één van de grootste beloftes binnen de hedendaagse fotografie. Sinds 2003 werkt het tweetal samen aan uiteenlopende projecten op het snijvlak van fotografie, beeldhouw- en installatiekunst. Met hun werk leveren ze intelligent maar vaak ook ironisch commentaar op de fotografiegeschiedenis, op de aard van een foto, op de werking van camera's en de rol van de fotograaf. Weinig blijft onaangeraakt in hun complexe, maar tegelijkertijd uiterst toegankelijke werk waarin realiteit botst met fictie en humor samenvalt met ernst.

Taiyo Onorato en Nico Krebs leerden elkaar kennen tijdens hun studie aan de Zürcher Hochschule der Künste (Universiteit van Zurich). Hun oeuvre wordt gekenmerkt door hun spel met het tweedimensionale karakter van fotografie. Net als beeldhouwers bouwen ze hun foto's zorgvuldig op en boetseren het totdat het eindresultaat perfect is. Dat gaat niet zelden gepaard met een subtiel gevoel voor humor. Deze speelse houding kwam tot ontwikkeling tijdens hun studie, als reactie op de invloedrijke maar strikte en rigide documentaire stijl van de Düsseldorfer Schule.

Voor meer informatie: http://www.tonk.ch en www.foam.org.