Zomertip Museumkijker: ‘Global Art’ Henk van Os in Amsterdam-Zuid

Geplaatst in Exposities en getagged met , op door .
Welness Skull van Joep van Lieshout

* Museumkijker is vanaf deze aflevering tot en met 4 augustus met vakantie, tot later, iedereen een goede zomer gewenst.

* De Welness Skull van de Nederlander Joep van Lieshout (1965) en ‘Elf, rien à foutre’ van Romuald Hazoumè uit Benin (1962) zijn dit jaar te zien op ArtZuid, de tweejaarlijkse beeldententoonstelling in Amsterdam Oud-Zuid. De gelijknamige stichting bracht voor de beeldenroute door de lommerrijke buurt – ook deze derde editie - veel grote namen uit allerlei windstreken bijeen.

Gastcurator Henk van Os en  ArtZuid-directeur Cintha van Heeswijck-Veeger formuleerden als uitgangspunt ‘dat alle beelden de open ruimtes binnen Plan Zuid van architect H.P. Berlage meer betekenis zouden geven’. Van Os  in de catalogus: ,,En we wilden kunst laten zien van overal, van Accra tot Shanghai via Berlijn.’’

Vroeger heette dat ‘World Art’, maar dat mag volgens Van Os niet meer omdat het een besmet begrip is geworden: niet-westerse kunst mag vooral niet met antropologische 'koloniale' maatstaven worden beoordeeld, maar als ‘gewone’ kunst.  Het is nu ‘Global Art’, leerde hij uit een artikel van zijn vriend Hans Belting, prominent Duits kunsthistoricus.

Ze voerden -herinnert Van Os zich - urenlange gesprekken over ‘Global Art’ en de implicaties daarvan voor de kunstgeschiedenis en dan slaakten ze ‘beiden af en toe de verzuchting, dat het de hoogste tijd werd dat eigentijdse kunst- van-overal - als vanzelfsprekend zou worden getoond zonder al die discussies’.

ArtZuid bood Van Os de gelegenheid en die heeft hij met beide handen aangegrepen. ,,Daarbij is de doelstelling van het Prins Claus Fonds een geweldige inspiratie geweest en ik weet zeker dat de naamgever van die stichting gelukkig zou zijn geweest met zo’n integrale presentatie.’’ De toeristen die zich een kamer kunnen veroorloven in het Hilton Hotel kijken nu uit op het lekker stoute ‘Drying towels and pants’ van El Anatsui (1944) uit Ghana, de bewoners van villa’s en appartementen aan de Apollolaan bij de Beethovenstraat op ‘Burger Queen’ van David Bade (Curaçao, 1970), een ironisch commentaar op het fenomeen paaldanseressen.

Wie de route volgt – per (ov-)fiets is te aanbevelen, lang wandelen gaat ten koste van het kunst kijken – komt onder de zesenzestig deelnemers ook ‘westerse’ grote beeldhouwers als Frank Stella, Mario Merz, Carl Andre, André Volten en Richard Long, de spraakmakende Chinees Ai Wewei  en prominente Nederlanders als Armando, Peer Veneman, Marte Röling en Folkert de Jong tegen.

De open ruimtes van Berlages Plan Zuid – de zichtlijnen prachtig in harmonie, veel mooi groen, niks mis mee – zien er door ArtZuid 2013 gedurende een paar maanden spannender uit dan gewoonlijk.

ArtZuid 2013 duurt tot en met 22 september. Er staat een informatiekiosk op de Minervalaan 1. Voor meer informatie: www.artzuid.nl.

Drying towels and pants van El Anatsui