Vincent van Gogh vele meters hoog en breed in Pathé-bioscopen: adembenemend

Zelfportret met grijze vilthoed, Vincent van Gogh, 1887, foto Van Gogh Museum

* Na de Hermitage, de musea van Vaticaanstad , Vermeer, Matisse, Manet en Munch is op 26 en 30 april  in een aantal Pathé-bioscopen Van Gogh aan de beurt. Onder de titel ‘Vincent van Gogh – A New Way of Seeing’ geeft de top aan experts uit het Van Gogh Museum in een film van Pathé Art Internationale een overzicht van de ontwikkeling van Vincents leven en kunstenaarschap. Met genoeg details om ook degene die meent langzamerhand wel genoeg over Van Gogh te weten, nog te verrassen.

Vincent is in de film van anderhalf uur aanwezig als zwijgende look a like, intussen horen we acteur Jochum ten Haaf (hij maakte furore als Vincent in een Engelse Van Gogh-productie) cruciale fragmenten uit zijn vele brieven aan broer Theo voorlezen.

Er is voor de productie gedraaid in het Van Gogh museum, met mooie close-ups van de recente herinrichting waarin als rode draad wordt benadrukt dat Vincent geen gekwelde eenling was, maar een kunstenaar voor wie interactie met collega’s cruciaal was.  Een van de aardige kijkjes achter de schermen biedt restaurator Ella Hendriks, die uitlegt waarom ze het herstelwerk dat een collega in 1927 aan een Van Gogh verrichtte moet corrigeren. De Pathé-crew had genoeg budget ter beschikking om te filmen op zo ongeveer alle plekken waar Van Gogh heeft gewoond en gewerkt. Van de pastorie in Nuenen en Parijse uitzichten tot velden met zonnebloemen in de Provence en het verstilde dorpje Auvers-sur-Oise waar Vincent in 1890 zelfmoord pleegde, is het een prachtige film geworden.  Meters hoog en meters breed in kleur op een bioscoopscherm: adembenemend, gaat dat zien.

Op zondag 26 april om 11.00 uur in Pathé Tuschinski (Amsterdam), Pathé Buitenhof (Den Haag), Pathé Amersfoort, Pathé Breda, Pathé Groningen, Pathé Haarlem, Pathé Tilburg, Pathé Rembrandt Utrecht. En donderdag 30 april om 21.00 in Pathé City Amsterdam.

Korenveld met onweerslucht, Vincent van Gogh, 1890, foto Van Gogh Museum