Van Gogh Museum op tijd klaar: Zonnebloemen uit Londen komen

De Zonnebloemen-versie van The National Gallery

* Nog minder dan een maand te gaan en toeristen die naar Amsterdam komen voor Vincent van Gogh hoeven niet meer naar de Hermitage Amsterdam. Het gebouw aan de Paulus Potterstraat heropent op 1 mei na een ingrijpende renovatie van zeven maanden - binnen de geplande tijd - met de expositie ‘Van Gogh aan het werk’. Aan de hand van thema’s als  leren, kleur, verfgebruik en schilderijen recyclen wordt de ontwikkeling van zijn kunstenaarschap geanalyseerd. De tentoonstelling is het resultaat van acht jaar onderzoek naar Van Goghs werkwijze in samenwerking met ‘Partner in Science’ Shell en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Ter illustratie komen belangrijke bruiklenen uit The National Gallery in Londen (een versie van de Zonnebloemen) en The Art Institute of Chicago (De Slaapkamer) naar Amsterdam.

Nieuw vanaf 1 mei is dat bezoekers online een ticket kunnen kopen waarmee ze zelf een aanvangstijd kiezen. Zakelijk directeur Adriaan Dönszelmann is benieuwd - zei hij vandaag tijdens een rondleiding door het nog lege gebouw - of dat zal leiden tot een betere spreiding van de drukte over de dag. ’s Ochtends vroeg en aan het eind van de middag is het minder druk dan tijdens de piekuren overdag. Er liggen plannen klaar voor een nieuw entreegebouw aan het Museumplein, waarmee de bezoekersstroom voortaan gesplitst zal kunnen worden in groepen en individuele bezoekers. Voor groepen blijft - net als bij buurman Stedelijk Museum - de ingang aan de Paulus Potterstraat open. Dönszelmann maakte bekend dat er inmiddels twee derde van het benodigde bedrag van vijftien miljoen euro binnen is. Hij verwacht dat de bouw in de loop van 2014 kan beginnen. Het ‘oude’ hoofdgebouw van architect Gerrit Rietveld uit 1973 kan open blijven.

De afgelopen zeven maanden is het ‘oude’ gebouw aangepast aan de aangescherpte eisen van de Rijksgebouwdienst voor brandveiligheid. Het museum is voorzien van een duurzame klimaatinstallatie waarmee per zaal het gewenste klimaat geregeld kan worden. In een 160 meter diepe put onder het gebouw is een warmte-koude opslag geplaatst, die in de zomer warmte vasthoudt waarmee in de winter het gebouw kan worden verwarmd. Het hele dak is vervangen en extra geïsoleerd: daarvoor werd 1500 m2 nieuwe dakbedekking gelegd en werden 199 nieuwe daklichtkoepels geplaatst. Met deze voorzieningen hoopt het museum eind dit jaar in aanmerking te komen voor een duurzaamheidscertificaat voor musea, het zogenoemde BREEAM Label.

Omdat het gebouw toch helemaal leeg moest, zijn ook de muren (11.000 m2) opnieuw geverfd, is de parketvloer (2300 m2) vernieuwd en zijn de plafonds (4300 m2) vervangen.

Na de heropening mogen om veiligheidsredenen overigens nog steeds nooit meer dan 1200 bezoekers tegelijk naar binnen. Het Van Gogh Museum krijgt jaarlijks 1,5 miljoen bezoekers, waarmee het in de top 25 van drukste musea ter wereld staat.

Voor meer informatie: www.vangoghmuseum.nl