Tropisch Koninkrijk in Zwolse Wolk: publiek stroomt toe naar De Fundatie

Geplaatst in Musea en getagged met op door .
Paardenkop van Yubi Kirindongo, 2011, foto Pedro Sluiter

* Vanaf de opening door prinses Beatrix op 31 mei 2013 trokken de twee locaties van Museum De Fundatie 226.394 bezoekers, tenminste 80.000 meer dan tijdens het hele laatste jaar voor de spectaculaire uitbreiding met ‘De Wolk’ van architect Hubert-Jan Henket aan de Zwolse Blijmarkt. ‘De Wolk’ – het reusachtige ‘ei’ bovenop het oorspronkelijke gebouw met twee nieuwe tentoonstellingszalen van bijna 1000m2 – huisvest nog tot en met 16 maart de expositie ‘Tropisch Koninkrijk’.

Ter gelegenheid van de viering van 200 jaar koninkrijk maakte kunsthistoricus/publicist Maarten Jager een selectie uit het beste aan hedendaagse kunst van Aruba, Curaçao, St.Maarten, Bonaire, Saba en St. Eustatius. Twintig kunstenaars uit de Caraïbische landsdelen bij elkaar is een verrassing omdat Nederland nog niet eerder op zo’n grote schaal met hun – vooral uitstekende - werk kon kennismaken.

De grote variatie aan materialen van de ongeveer 130 objecten maakt de expositie speciaal spannend. Zo gebruikt Yubi Kirindongo (1946, Curaçao) voor zijn beelden glimmend bumpermateriaal, autobanden, computerchips, nummerplaten, koraal, oud ijzer, hout en plastic. Herman van Bergen (1953, Nijmegen) maakte een muur van sumpiñas, de typische doornstruiken van Curaçao, bedoeld als ‘stekelig’ commentaar, aldus De Fundatie, ‘op de in meerdere opzichten gespleten gemeenschap op zijn eiland’. En Ryan Oduber (1972, Aruba) maakte een praalwagen met 'mixed media' over het carnaval op zijn eiland, een feest waarbij mensen alles uit de kast gooien, zowel geestelijk als lichamelijk.

'Meer Macht', de volgende grote tentoonstelling in De Fundatie Zwolle, begint op 30 maart en is samengesteld door kunstcriticus Hans den Hartog Jager. PR- en marketingmedewerker Koen Schuurhuis: ‘Werk van Steve McQueen, Ai Weiwei, Anselm Kiefer, Anri Sala, Joseph Beuys, Renzo Martens en anderen en draait om de vraag of kunstenaars in deze tijd nog idealen kunnen nastreven. Is er voor kunstenaars nog macht weggelegd?’

Schuurhuis wil ook graag aandacht vragen voor de komende expositie in Kasteel Nijenhuis in Heino/Wijhe, de tweede locatie van Museum De Fundatie. Uit de nalatenschap van acteur Henk van Ulsen (1927-2009) verwierf het museum 60 schetsen en tekeningen van IJsselschilder Jan Voerman sr.(1857-1941), net als Van Ulsen in Kampen geboren. In Kasteel Nijenhuis opent 31 januari de expositie ‘Jan Voerman – Landschappen, wolkengezichten en bloemstillevens’, met ruim honderd werken, waaronder een ruime selectie uit de collectie Van Ulsen. Te zien tot en met 9 juni.

Voor meer informatie: www.museumdefundatie.nl.

Jan Voerman, Buiig weer, ca 1910, foto Musuem De Fundatie

Jan Voerman, Buiig weer, ca 1910, foto Museum De Fundatie