Troost voor Johan Cruijff in hoger sferen op Realisme-beurs aan IJ-oever

Dubbelportret Johan Cruijff van Marlene Dumas. Eigen foto

* Johan Cruijff heeft laten weten met weinig vertrouwen uit te kijken naar de dramaserie die de VPRO vanaf 24 februari over hem gaat uitzenden, inclusief een ‘lekker’ onderwerp als de WK-zwembadscène van 1974. Niemand minder dan Marlene Dumas bezorgt Cruijff deze week troost in hoger sferen op de Realisme-beurs voor hedendaagse figuratie in Amsterdam. Artkitchen Gallery biedt voor 3500 euro het dubbelportret aan dat Nederlands meest succesvolle hedendaagse kunstenares van onze grootste voetballegende maakte. De oplage van vijftig is uitgevoerd in steendruk, uitgevoerd door Marcel Kalksma.

Voor de elfde editie van de beurs – nog tot en met zondag in de Passenger Terminal Amsterdam aan het IJ – maakte galeriehoudster Majke Hüsstege een expositie in 3D-print, een innovatie die ook in de beeldende kunst aan een opmars bezig is. De sculpturen van Ilse Vermeulen en Eric van Straaten zijn volgens Hüsstege een ‘sprekend voorbeeld’ van de creatieve mogelijkheden van de techniek. Ongeveer spiksplinternieuw is de 3D-Photobooth op de beurs: bezoekers kunnen door middel van een bodyscan een miniatuurversie van zichzelf laten maken.

‘Realisme’ telt dit jaar 27 deelnemers uit binnen- en buitenland. Onder het aanbod ook een grote naam als Armando, maar vooral veel kunstenaars die werk voor schappelijke prijzen vanaf een paar honderd euro aanbieden. Traditiegetrouw werd bij de opening de Sacha Tanja Penning uitgereikt aan een kunstenaar die zich verdienstelijk heeft gemaakt als boegbeeld van de Nederlandse figuratieve kunst. De prijs – met voor het eerst een bedrag van 10.000 euro ter beschikking gesteld door de ING – ging dit jaar naar Caspar Berger. In de jury zaten Wim Pijbes (directeur Rijksmuseum), Emily Ansenk (directeur Kunsthal Rotterdam) en Joop van Caldenborgh (kunstverzamelaar).

De Realisme-beurs in de Passenger Terminal Amsterdam aan het IJ is tot en met zondag geopend van 11.00 tot 19.00 uur. Vanaf het CS met tram 26 richting IJburg, eerste halte. Voor meer informatie: www.realismeamsterdam.com

3-D-sculptuur Eric van Straaten op Realisme-beurs. Eigen foto