Stunning Staircases Silvio Zangarini in Het Grachtenhuis: net schilderijen Escher

Silvio Zangarini, Stunning Staircases

* De Italiaanse fotograaf Silvio Zangarini (Turijn, 1981) – hij woont nu in Utrecht –  houdt van reizen en architectuur. Voor zijn driedelige serie ‘Vertical Shift’ stopte hij zijn passies onder meer in foto’s  van bijzondere trappenhuizen uit heel Europa. Museum Het Grachtenhuis – nabij de Leidsestraat in een monumentaal pand aan de Herengracht - exposeert de komende maanden Zangarini’s foto’s van Amsterdamse trappenhuizen onder de titel ‘Stunning Staircases’.

De keus voor dat lekker allitererende superlatief is geen ‘loze’ pr-stunt : Zangarini heeft de eeuwenoude trappenhuizen met gebruik van digitale en analoge technieken een verbluffende make-over gegeven. In vernuftig geconstrueerde verbeeldingskracht doen zijn foto’s meteen denken aan de schilderijen van Escher. Er zijn plannen om een boek over de trappenhuizen uit te brengen.

Wie de kunstenaar wil blijven volgen kan terecht op www.silviozangarini.com en www.eduardplanting.com, de website van zijn galerie: Eduard Planting Gallery. Voor meer informatie over Het Grachtenhuis, onder meer de moeite waard door de interactieve tour langs 400 jaar geschiedenis van de Amsterdamse grachten: www.hetgrachtenhuis.nl. De expositie ‘Stunning Staircases’ duurt tot en met 21 juni.

Silvio Zangarini, Diamantslijperij