Streekmuseum Krimpenerwaard is er vroeg bij

De bouw van de 'Kloosterkerk' op de werf Van der Giessen-de Noord in 1964

* Het Streekmuseum Krimpenerwaard vraagt er ruim op tijd aandacht voor: van 14 september tot 16 november brengt het museum een tentoonstelling over de geschiedenis van de scheepsbouw in Krimpen aan den IJssel. Krimpen (bijna 29.000 inwoners) ligt tussen de grote rivieren in Zuid-Holland en werd al vele eeuwen geleden als zeer geschikte plek voor scheepsbouw ontdekt. De oudste archiefstukken waarin een werf wordt genoemd, dateren van rond 1600. Premier Rutte kan tevreden zijn: in 2013 worden er nog steeds schepen gebouwd, onder meer op de voormalige werf van de familie Van der Giessen en de werven Buijs en Zwanenburg. Onder de titel ‘Te water!’ zal de tentoonstelling een beeld geven van belangrijke historische ontwikkelingen in de scheepsbouw, zoals de omslag van houten naar ijzeren schepen, van klinken naar lassen en van zeil naar motor. Maar ook van zwarte bladzijden in de geschiedenis van de scheepsbouw ter plekke.  Volgens museumwoordvoerder Marieke Havers staat de meest recente nog vele Krimpenaren scherp in het geheugen gegrift: door economisch zwaar weer moest de directie van Van der Giessen-de Noord in april 1985 het ontslag van 1200 van de 1600 werknemers aankondigen. Foto’s, films, documenten, scheepsmodellen en andere objecten op de expositie zullen tonen wat er heden ten dage nog steeds aan vakmanschap bij het bouwen van een schip komt kijken.

Meer informatie over de expositie  is te vinden op de website van de Historische Kring Krimpen aan den IJssel: www.historischekringkrimpen.nl. Het museum is geopend van dinsdag t/m zaterdag van 14.00 tot 17.00 uur, zie www.streekmuseumkrimpenerwaard.nl.