Prinses Beatrix opent drie musea in twee weken: Den Bosch nummer twee

Museum De Fundatie is op het dak uitgebreid met  een dubbele ellips van Hubert-Jan Henket. Fotograaf: Pedro Sluiter

Museum De Fundatie is op het dak uitgebreid met een dubbele ellips van Hubert-Jan Henket. Fotograaf: Pedro Sluiter

* Prinses Beatrix – nog steeds niet helemaal gewoon dat ze geen koningin meer mag worden genoemd –  opende vandaag in Winterswijk museum Villa Mondriaan, ingericht in de villa waarin Piet Mondriaan (1872-1944) van 1880 tot 1892 met zijn ouders woonde.  Het museum brengt zijn Winterswijkse jaren in beeld. Een seintje voor museumdirecteuren die de komende jaren na renovaties of nieuwbouw ook koninklijke openingen ambiëren: de prinses heeft er deze maand nog twee op haar programma staan. Den Bosch is vrijdag 24 mei aan de beurt. De prinses heropent die dag het gerenoveerde Noordbrabants Museum en nieuwe Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch. Beide instellingen zijn met elkaar verbonden door een glazen galerij en er hoeft maar één entreebewijs te worden gekocht. De Fundatie in Zwolle heeft het afgelopen jaar bovenop het neoclassicistische gebouw uit 1843 een spectaculaire dubbele ellips naar een ontwerp van Hubert-Jan Henket gekregen. De uitbreiding – met bijna 1000 m2 tentoonstellingsruimte - is als een soort keramische ‘wolk’ met 55.000 wit-blauwe tegels bekleed. De prinses verricht de heropening vrijdag 31 mei, het publiek kan er weer op 1 juni terecht.

Voor meer informatie: www.villamondriaan.nl, www.hetnoordbrabantsmuseum.nl en www.museumdefundatie.nl.

Impressie Museumkwartier 's-Hertogenbosch. Foto: Joep Jacobs