Slotakkoord inhuldiging: veel koninklijke kledingstukken in Nieuwe Kerk

De troon waarop Willem III zat tijdens zijn inhuldiging. Foto Evert Elzinga

* Hoofd tentoonstellingen Marlies Kleiterp van de Nieuwe Kerk en Eelco Elzenga, oud-hoofdconservator van Paleis Het Loo begonnen vijf jaar geleden met het denkwerk voor de – dit weekend geopende - tentoonstelling ‘Ingehuldigd! De Oranjes en De Nieuwe Kerk’.  Goed voor historische sensatie met veel koninklijke kledingstukken en  andere Oranje-objecten. In november kwamen ze voor de zekerheid maar weer eens bij elkaar om te kijken of de plannen nog moesten aangepast. Een gelukkig toeval, want vanaf het moment dat koningin Beatrix eind januari haar vertrek aankondigde kwamen de samenstellers in een hogedrukpan terecht. Opdracht: na de immense drukte rondom 30 april een expositie maken die historische diepgang met ruimte voor actuele emoties van verbondenheid met de Oranjes combineert. Daarin zijn ze met vlag en wimpel geslaagd.

Op een scherm van vele meters hoog en breed worden de hoogtepunten van de ceremonie op 30 april afgedraaid, details verbluffend veel zichtbaarder dan televisiebeelden mogelijk maken. Op een imposant fotodoek boven de ingang aan de Damzijde, schrijden Willem-Alexander en Máxima opnieuw de kerk in, vanaf een ontroerende – ook weer vergrote - foto aan de andere zijde bekeken door prinses Beatrix en de nieuwe Prinses van Oranje. De Akte van Abdicatie wordt onder plexiglas getoond voor het plateau waarop de tronen stonden. Voorzien van het rijkszegel is het document opengeslagen op de pagina’s waarop Beatrix, Willem-Alexander en Máxima en de hoogwaardigheidsbekleders op 30 april in het Paleis op de Dam hun handtekeningen zetten.

De kooromgang is gevuld met een levendig overzicht in tekst en beeld van tweehonderd jaar Nederlandse geschiedenis, een handige opfrisser in het jaar dat ook twee eeuwen Koninkrijk der Nederlanden wordt gevierd, maar niet speciaal spectaculair. De entree van de expositie is dat wel. In donkerblauw en rood laken met zilverborduursel is daar zowaar de galarok van het kostuum dat koning Willem I droeg bij zijn inhuldiging in Brussel in 1815. Na het uniform uit de Tiendaagse Veldtocht tegen de Belgen waarin Willem II werd ingehuldigd, komen we de stoel tegen waarin Willem III zat toen hij het koningschap overnam, een protserig goudgekleurd bakbeest. De galajapon waarin koningin Wilhelmina in 1898 werd ingehuldigd was in Parijs ontworpen en gemaakt, het borduurwerk was opgedragen aan leerlingen van de Rijksschool voor Kunstnijverheid in Amsterdam, onder toezicht van de toen nog aparte vrouwenverenigingen Arbeid Adelt en Tesselschade. En naast de jurk die Juliana droeg, staat op een standaard zelfs het bontjasje en jurkje dat Beatrix bij de inhuldiging van haar moeder droeg. Het Nationaal Archief leende voor de uitstalling in de entrée ook de Aktes van Abdicatie van de eerdere  Oranje-vorsten uit.

Hierna genoeg van ‘serieuze’ Oranje-historie? De Nieuwe Kerk organiseert tot en met het einde van de expositie op 18 augustus een uitgebreide serie concerten en lezingen. En wie zich even dichtbij koningin Máxima wil voelen:  Carel Kraayenhof en Juan Pablo Dobal geven op 17 mei, haar verjaardag, een tango-concert in de kerk.

Francine Oomen en Sieb Posthuma maakten op verzoek van De Nieuwe Kerk een kinderboek over de voornemens van de nieuwe koning. Het heet ‘Wat zou jij doen als je koning was?’ en kost 12,95 euro. Het is verkrijgbaar in de kerk, waar Heleen van Ketwich Verschuur de winkel heeft getransformeerd tot een Oranje-walhalla: van koelkastmagneet tot serieuze publicaties kan elke fan er aan zijn trekken komen.

Paleis Het Loo en De Nieuwe Kerk hebben de topstukken netjes verdeeld: het rokkostuum van Willem-Alexander en Jan Taminiau-japon die Máxima droeg in de kerk zijn tot en met 16 juni in Paleis Het Loo. In Apeldoorn  zijn ook de troonzetels, kroon, scepter en rijksappel.

Voor meer informatie: www.nieuwekerk.nl en www.paleishetloo.nl

De kroningsjurk van Juliana, daarnaast het bontjasje van prinses Beatrix. Foto Evert Elzinga