Museumweekend 2013: 400 deelnemers in heel Nederland

Museumweekend 2013: 'Doe een museum' is het motto

* Ook nog nooit in kasteel Cannenburch in Vaassen geweest? De Gelderse maarschalk Marten van Rossem bouwde het renaissance-slot in 1543 op de ruïne van een middeleeuws huis, in de zeventiende en achttiende eeuw werd het kasteel verfraaid en uitgebreid met een ontvangsthal, een jachtkamer, salons, een huiskapel en een bibliotheek. De ‘formele’ tuin is net hersteld en ook het park rondom is de moeite waard. Kasteel Cannenburch is komend weekend – zaterdag 6 en zondag 7 april – een van de circa 400 deelnemers aan de 32-ste editie van het nationale Museumweekend, een evenement waarvoor de Stichting Museumkaart de overkoepelende publiciteit verzorgt en het thema aandraagt. Dit jaar is dat ‘Doe een museum’. Wie inspiratie zoekt voor een bestemming, kan op www.museumweekend.nl een plaatsnaam intikken. Of er de 20ste editie van de gids Nederland Museumland op naslaan, een uitgave van de Nederlandse Museumvereniging en Kosmos. De landelijk dekkende gids – vol aantrekkelijke foto’s en handige kaartjes – is net uit en omvat de geactualiseerde gegevens van meer dan 1000 musea, kastelen, oudheidkamers, dierentuinen en hortussen. De rijkdom aan ‘onbekende’ bestemmingen in deze gids is enorm. Want wel eens in het Streekmuseum Krimpenerwaard in Krimpen a/d IJssel geweest? Het museum organiseert komend weekend een Lentefair (!) en informeert bezoekers tegelijk over leven en werk op een boerderij in de Krimpenerwaard honderd jaar geleden.

Zie ook www.streekmuseumkrimpenerwaard.nl en www.mooigelderland.nl.