Nieuw Museum MORE verwerft Charley Toorops ‘Portret van Annetje Fernhout’

Charley Toorop, Portret van Annetje Fernhout, 1925, c/o Pictoright 2014

* Artistiek directeur Ype Koopmans van Museum MORE in Gorssel – een initiatief van zakenman Hans Melchers, open vanaf eind mei - heeft vandaag de aankoop van ‘Portret van Annetje Fernhout’ van Charley Toorop bekendgemaakt. Toorop schilderde haar dochter – geboren in 1916 als jongste van drie – in 1925. Broers Edgar en John zetten de kunstenaarsdynastie voort die met grootvader Jan was begonnen, Annetje werd medisch analiste en stierf in 1956 nog geen 40 jaar oud, een jaar na haar moeders dood.

Koopmans: ‘Dit is een van de mooiste kinderportretten die Toorop ooit maakte, en dat terwijl ze een gecompliceerde verhouding hadden.’ Charley leefde voor de kunst en liet Annetje opvoeden door grootvader Jan en zijn vrouw. De aankoop sluit volgens Koopmans ‘prachtig aan op de werken van Toorop die al in de collectie aanwezig zijn’. Het museum verwierf recent ook Toorops schilderij ‘Boerenpaar (Westkapelle)’ uit 1927.  Sinds 2012 werden bovendien werken van Jan Mankes, Leo Gestel, Edgar Fernhout, Pyke Koch, Henk Helmantel en Carel Willink aan de collectie toegevoegd.

Museum MORE wordt het grootste museum voor Nederlands Modern Realisme, met als museaal unicum meer dan 30 werken van magisch realist Carel Willink. Melchers vergaarde zijn fortuin in de chemie. Hij trad na de eeuwwisseling uit de schaduw als kunstverzamelaar met de aankoop van zo’n duizend topwerken uit de collectie (Magisch) Realisten van Dirk Scheringa, als onderpand bij de Deutsche Bank terecht gekomen toen Scheringa’s DSB in 2009 failliet ging. Melchers wilde met de aankoop een eeuw hoogtepunten uit de kunstgeschiedenis voor Nederland behouden.

Museum MORE neemt tot en met zondag deel aan de Realisme-beurs in de Passenger Terminal Amsterdam aan het IJ. Op de 12de editie van de beurs, jaarlijks uitsluitend gewijd aan figuratieve en realistische kunst, presenteren zich 27 toonaangevende galeries en kunsthandelaren uit binnen- en buitenland.

Voor meer informatie: http://www.museummore.nl en www.realismeamsterdam.com.