Metamorfosen Peter Vos in laatste jaar Institut Néerlandais

Geplaatst in Exposities en getagged met op door .

antigone 2 (2)

Metamorfose van Antigone tot ooievaar, 18 september 2003, potlood, pen in zwarte inkt en penseel in aquarel, 16 x 23 cm, privé-collectie

* In het Institut Néerlandais in Parijs, sinds 1957 het belangrijkste podium voor Nederlandse cultuur in Frankrijk, opende deze week de expositie Metamorfosen van Peter Vos (1935-2010). De tekenaar liet zich daarvoor inspireren door de ‘Metamorfosen’ van Ovidius (43 v. Chr. – 17 na Chr), een dichtwerk over de gedaanteverwisselingen van de goden in de Griekse mythologie. Vos was zijn hele leven gefascineerd door metamorfosen, met name die naar vogels. Hij heeft daarover verklaard dat zijn fascinatie voortkwam uit zijn katholieke achtergrond en – aldus het persbericht bij de expositie – ‘de vertrouwdheid die dit inhield met wonderen verricht door heiligen’. De expositie in het monumentale pand dat het Institut huurt van buurman Fondation Custodia, zal een van de laatste museale evenementen aan de Rue de Lille zijn. Het ministerie van buitenlandse zaken wil de jaarlijkse huur van 470.000 euro niet langer opbrengen en heeft besloten dat de ambassade voortaan de promotie van de Nederlandse cultuur in Frankrijk moet gaan verzorgen. Het Institut Néerlandais heeft in de loop der jaren onder meer - in de Franse pers altijd goed ontvangen - tentoonstellingen aan Rembrandt-etsen uit de collectie van Frits Lugt en de Rabobank-collectie gewijd. De collectie-Lugt wordt beheerd door de Fondation Custodia, die daarvoor onderzoekers uit de hele wereld trekt. De expositie van Peter Vos in Parijs duurt tot en met 26 mei en reist dan door naar Museum Het Rembrandthuis.  De tentoonstelling duurt daar van 8 juni t/m 6 oktober.

In samenwerking met de Fondation Custodia en de Hercules Segers Stichting is bij Uitgeverij Thoth een Frans-Nederlandse uitgave over het werk van Peter Vos verschenen. Auteurs: Jan Piet Filedt Kok en Eddy de Jongh. Gebonden, 30 x 24 cm, 240 pagina's, 248 illustraties in kleur, 39,90 euro.

Voor meer informatie: www.institutneerlandais.com en www.thoth.nl.