Leiden viert feest in Het Rembrandthuis: ook Rembrandts Adam en Eva bij meesterwerken

Rembrandt (1606-1669), Adam en Eva, pen in bruin, bruin gewassen, 115x115 mm

* Deze tekening van Adam en Eva, die Rembrandt maakte als voorbereiding op de ets uit 1638 waarop Eva in het paradijs op het punt staat van de appel te eten, is een van  75 juweeltjes aan papierkunst uit de Gouden Eeuw op de expositie ‘Leiden viert feest! Hoogtepunten uit een academische collectie’ in Het Rembrandthuis. Het museum verleende de Universiteitsbibliotheek (UB) Leiden gastvrijheid om te vieren dat Johanna Louisa van Oldenbarneveld de universiteit precies 200 jaar geleden de verzameling van 20.000 prenten en 800 tekeningen van haar echtgenoot Jean-Theodore Royer (1737-1807) legateerde.

Cornelis Bega (1631/2-1664), Zelfportret met baret, rood en zwart krijt, 261x216 mm

In de catalogus typeert UB-conservator Jef Schaeps Royer ‘bovenal als een representant van het achttiende-eeuwse dilettantisme, een van die personen die zich dankzij hun financiële onafhankelijkheid op een serieuze manier konden wijden aan wetenschap en kunst’. Royer – substituut-griffier aan het Hof van Holland geweest - had een brede belangstelling voor oudheidkunde, topografie en vaderlandse geschiedenis, maar bovenal ‘een uitzonderlijke interesse voor de beeldende kunst, niet in de laatste plaats op het gebied van de sinologie’.

De Leidse collectie groeide sinds 1814 aanzienlijk met nog meer schenkingen en aankopen, onder meer van 5500 tekeningen - uit de periode vanaf het begin van de zestiende eeuw tot heden - van de Amsterdamse chirurg dr. Albert Welcker (1884-1957). Veel van de tekeningen die voor deze expositie werden geselecteerd, waren nooit eerder voor een breed publiek te zien, de enorme collectie diende in de eerste plaats vele generaties kunstgeschiedenis-studenten als studiemateriaal.

De catalogus onder redactie van Jaap van der Veen en Jef Schaeps is een chique juweeltje op zacht crème papier met degelijk-wetenschappelijke, maar  levendig geschreven informatie over de kunstwerken. Onder aanvoering van ‘Leidenaar’ Rembrandt, Govert Flinck, Paulus Potter, Hendrick Goltzius, Jan van Goyen en andere grote namen uit de Gouden Eeuw is de expositie al rijk gevuld. Maar juist ook het virtuoze werk van onbekende(re) kunstenaars als Cornelis Bega, Roelant Roghman, Jacob Adriaensz Backer, Leendert van der Cooghen en Pieter Holsteyn de Jonge maken een bezoek aan dit Leidse feest in Amsterdam bijzonder de moeite waard.

De expositie ‘Leiden viert feest! Hoogtepunten uit een academische collectie’ duurt tot en met 25 januari. Voor meer informatie: http://www.rembrandthuis.nl

Pieter Holsteyn de Jonge (1614-1673), Knobbelgans, pen in bruin, penseel in kleuren, 170x144 mm

Leendert van der Cooghen (1632-1681), Studie van een omhoog kijkende jongen, zwart krijt en geolied zwart krijt, 225x204 mm