Kunst op Komst: China in Leeuwarden en Amsterdam

Mingkom Jingdezhen, 1506-1521, Princessehof Leeuwarden

* In de veilingzalen van Sotheby’s en Christie’s leek het de afgelopen jaren soms net alsof de wereld niet in een zware economische crisis terecht was gekomen. Onder de astronomische bedragen die op veilingen werden neergeteld, was ook de Ming-vaas die in 2011 voor 21,6 miljoen dollar werd afgehamerd bij Sotheby’s . Dat betekende een veilingrecord. Waarom is juist porselein uit de keizerlijke Ming-dynastie van China zo extreem duur? En wat is Ming eigenlijk?

Het Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden – met een internationaal toonaangevende Aziatische porseleincollectie uit vele eeuwen – gaat deze vragen vanaf eind maart beantwoorden op de expositie ‘Het mysterie Ming’. De tentoonstelling is een reis door drie eeuwen Chinese geschiedenis in de periode 1368-1644.  Een audio-tour leidt de bezoeker naar de Verboden Stad in Peking, waar onder meer de schotel klaar staat waar keizer Zhengde zelf nog van heeft gedineerd. Ook is porselein te zien dat uit twee VOC-scheepswrakken uit de Gouden Eeuw naar boven werd gehaald. De expedities worden nagebootst met onderwaterfoto’s. Niet vergeten zijn bovendien de zeer hedendaagse clichés over Ming in tv-commercials en films.

Nog meer China dit najaar in Amsterdam, waar in de Nieuwe Kerk naast de pracht en praal van de elite een beeld wordt geschetst van het dagelijkse leven van een gewone  ‘Ming’-onderdaan. Dankzij een genereus bruikleen van het Nanjing Museum kan Nederland kennismaken met schilderingen, goud, textiel, meubilair, keramiek, kalligrafie en natuurlijk ook weer porselein uit de Ming-periode. Rijke Chinezen zijn tegenwoordig overigens onder de gretige kopers op veilingen, zodat stukken van het wereldberoemde porselein geregeld weer terugkeren naar het land waar ambachtslieden de productie tot in de finesses perfectioneerden.

De expositie ‘Het mysterie Ming’ in Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden duurt van 24 maart t/m 27 oktober. Voor meer informatie: www.princessehof.nl. De expositie ‘Ming. Keizers en kooplui in het oude China’ in de Nieuwe Kerk in Amsterdam duurt van 5 oktober t/m 2 februari 2014. Voor meer informatie: www.nieuwekerk.nl.

Ingezonden mededeling:

Voor bezoekers van 'Het Mysterie Ming' heeft B&B 7de Hemel in het acht eeuwen oude dorpje Hemelum, een speciaal aanbod: een korting van vijf euro per kamer per nacht onder vermelding van 'Actie Museumkijker'. Geniet van het drie-gangen-ontbijt, een welkomstdrankje en de comfortabele kamers. In de buurt liggen ook pittoreske dorpjes als Hindeloopen, Stavoren, Oudemirdum en Balk. Kijk voor meer informatie op www.benb7dehemel.nl of mail naar 7dehemel@home.nl.