Hollandse Heren in hemdjes kijken in Kunsthal

Milou Hermus, De Museumdirecteur, acryl op doek, 2011-2014

* De achttien ‘Hollandse Heren’ die Milou Hermus de afgelopen drie jaar in acrylverf op doek vereeuwigde delen in elk geval humor en zelfspot. Want tsja, wie zich op wat latere leeftijd in alleen een gewoon wit ‘Hemahemdje’ en ‘gewone’ lange broek laat portretteren, ziet er nu eenmaal niet meer uit als een jonge god. De heren zijn de komende tijd bijeen in een portrettengalerij in de Kunsthal Rotterdam. Ze hangen er anoniem als ‘museumdirecteur’, ‘schrijver’, ‘zanger’, elfstedentochtrijder’, ‘schoenenontwerper’ of vanwege andere bezigheden waarmee ze de status van meer of minder bekende Nederlander bereikten.

Volgens de Kunsthal benaderde Milou Hermus juist déze mannen voor haar project omdat ze hen jarenlang op afstand had bewonderd om hun stem, teksten of werk. Ze kregen het verzoek ‘hun tweede huid in te ruilen tegen een doodordinair hemd’ omdat Hermus 'los' van hun maatschappelijke status de vinger wilde leggen op ‘wat deze mannen onderscheidt, wat hen maakt tot wie zij zijn: hun uniciteit gekoppeld aan haar fascinatie’.

We herkennen onder meer Rijksmuseum-directeur Wim Pijbes, oud-Kunsthaldirecteur Wim van Krimpen, Claw Boys Claw-zanger Peter te Bos, zevenvoudig Elfstedentochtrijder Henk Schueler, tekenaar Peter van Straaten, schrijver Adriaan van Dis, soms na enige ruggenspraak, dat wel.

Is Hermus erin geslaagd de kern van de uniciteit van deze ‘Hollandse Heren’ in verf te verbeelden? Wie daar na enig brein breken in deze amusante portrettengalerij toch niet helemaal uitkomt, kan zichzelf altijd nog vermaken met wie je best een avondje uit zou willen. Wel graag zonder ‘Hemahemdje’ aan.

De expositie ‘Hollandse Heren. Een portrettengalerij door Milou Hermus’ in de Kunsthal Rotterdam duurt tot en met 26 april. Voor meer informatie: www.kunsthal.nl

Milou Hermus, De Elfstedentochtrijder/Voormalig Kenrploeglid, acryl op doek, 2011-2014