Nieuw Young Artfund Amsterdam: kunstenaars uit Soedan in Nederland

Een werk van Awaad Issa

* De jonge Soedanese kunstenaars Awaad Issa en Ashraf Moneim presenteerden zich eerder deze maand tijdens een druk bezochte bijeenkomst in Het Rembrandthuis, onder het publiek de ambassadeur en consul van Soedan, verzamelaars, kunstbestuurders en pers. Issa en Moneim studeerden aan het College voor Beeldende Kunst van de universiteit in de hoofdstad Khartoem en zijn daar nu ook docent. In Europa  kennen we weinig meer dan de bloedige geschiedenis van het immense gebied ten zuiden van Egypte, inmiddels gesplitst in Noord- en Zuid-Soedan. Dat de vlam van kunst en cultuur bleef branden, was alleen in kleine kring bekend.

De initiatiefnemers van het nieuwe Young Artfund Amsterdam (YAA), onder wie theaterwetenschapper Mieke Kolk, wisten zeker dat een reis naar Nederland voor deze kunstenaars een belangrijke nieuwe inspiratiebron zou zijn. Kolk reisde eerder dit jaar naar Soedan om met een groep jonge studenten een film te maken over het gebruik van nieuwe media in de visuele kunsten.

Het YAA heeft zich ten doel gesteld jonge kunstenaars te sponsoren zodat ze een nieuwe stap in hun ontwikkeling kunnen zetten, bij voorkeur door middel van een uitwisselingsprogramma. Voor Awaad Issa en Ashraf Moneim was onder meer een bezoek aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten en het Kröller-Müller Museum georganiseerd. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, logeerden ze bij particulieren. De YAA realiseerde in oktober op die manier al een werkbezoek van de Nigeriaanse fotografe Adeola Olagunju aan Nederland. ‘My mind stretched positively’, reageerde ze na afloop enthousiast. En vanuit Nederland kon Inge Meijer met elf andere Europese kunstenaars afreizen naar de workshop VISIO in Florence, onderdeel van het Lo Schermo dell’arte Film Festival.

Het YAA onderhoudt contacten met onder meer het Prins Claus Fonds, de Thami Mnyele Foundation, de European Exchange Academy en het Amsterdam Fringe Festival. Dankzij giften en praktische bijdragen van vrienden kan het fonds minimaal twee keer per jaar minimaal vijf kunstenaars een bijdrage geven. De rode loper voor nóg meer vrienden ligt altijd uitgerold.

Voor meer informatie: www.youngartfundamsterdam.nl, http://www.awaadsculptor.comen www.ashrafmoneim.com.

En van Ashraf Moneim