Koningin krijgt cadeaus van vele kilo’s bij opening Rijksmuseum

Eén van de 18de-eeuw-zalen van het Rijksmuseum, foto Rijksmuseum

* Koningin zijn is heel hard werken en in een gouden kooi te kijk zitten, maar heeft ook zo zijn voordelen. Zo krijgt de koningin morgen bij de heropening van het Rijksmuseum drie speciale uitgaven cadeau die de afronding van tien jaar verbouwen van de schepping van Pierre Cuypers markeren. Conservator meubelen Reinier Baarsen tekent voor 607 pagina’s - van naar schatting een kilo of acht - onder de titel ‘Paris 1650-1900, Decorative Arts in the Rijksmuseum’. Baarsen beschrijft  de rijkdom aan ‘Parijse’ decoratieve kunst in het Rijksmuseum die vooral door de verwerving van de collectie van Fritz Mannheimer in 1952 een enorme kwaliteitsimpuls kreeg. Bankier Mannheimer – overleden in 1939 – vergaarde enorme rijkdommen waarmee hij niet alleen de Rolls Royce kocht waarmee hij opzien baarde in Amsterdam, maar ook  kunstschatten waarmee hij zijn huis aan het Museumplein vulde. Ook conservator geschiedenis Gijs van der Ham zat de afgelopen tien jaar niet stil: hij vulde 543 pagina’s van bij elkaar een kilo of drie onder de titel ‘De geschiedenis van Nederland in 100 voorwerpen’. Ook hij baseerde zich op de eigen collectie van het museum. Zijn keus is origineel en varieert van aaneengeklonterde peperkorrels die werden gevonden in het in 1613 gezonken VOC-schip De Witte Leeuw tot het halssieraad Face van Paul Derrez uit 1994, een teken van de emancipatie van homoseksuelen. Wijnanda Deroo, internationaal bekend fotograaf, kreeg in 2004 van de Rijksgebouwendienst de vraag om ‘iets met het lege Rijksmuseum te doen’. Dat groeide uit tot een serie foto’s waarin ze tot begin dit jaar de metamorfose van de lege ruimtes van het museum in beeld bracht. Onder de titel ‘Het lege museum’ is er een verzamelaarsuitgave van verschenen, maar voor nog geen dertig euro is ook een ‘publieksvriendelijke’ versie te koop.

De koningin krijgt morgen een rondleiding door het gebouw met optredens van trompettist Eric Vloeimans, het Nederlands Blazersensemble en Remco Campert. Daarna loopt ze over een oranje catwalk naar het Museumplein voor de officiële opening. Twaalf fanfares – uit elke provincie één – vormen een erehaag. Het programma in de buitenlucht begint om 11.30 uur, de openingshandeling is rond het middaguur gepland. Daarna is het museum twaalf uur gratis toegankelijk. De AVRO/NOS zenden ’s avonds vanaf 20.15 uur op Nederland 2 live een feestprogramma uit met optredens van onder meer Karin Bloemen, de Ashton Brothers en Koefnoen. De presentatie is in handen van Rik van de Westelaken (NOS) en Cornald Maas (AVRO). Zondag wordt de heropening op het Museumplein om 15.00 en 15.30 uur ook nog gevierd met massa- performances naar een idee van kunstenaar Job Koelewijn. Penny Jones – bekend van openingsceremonies van de Olympische Spelen en de Afrika Cup – regisseert een visueel spektakel met 800 scholieren waarin vier meesterwerken uit het Rijksmuseum centraal staan. Het evenement valt binnen het kader van de ‘kunstpercentageregeling’ van de Rijksgebouwendienst.

Voor meer informatie: www.rijksmuseum.nl en www.weteringgalerie.nl. De Wetering Galerie (Lijnsbaansgracht 288, Amsterdam) toont tot en met 11 mei een selectie van de foto's van Wijnanda Deroo. De galerie - op een steenworp afstand van het museum - is geopend op vrijdag en zaterdag van 13.00 tot 18.00 uur.

Wijnanda Deroo fotografeerde in 2010 de stand van zaken bij de metamorfose van de overkapte binnenplaatsen tot het atrium waar bezoekers nu onder meer de kassa, de winkel en het café aantreffen. Copyright foto Wijnanda Deroo.