Beauty of The Beast in Museum Arnhem: de vos als tas, de muis als speld, het blijft wringen

Reid Pappard (1986, US), tas, Fox, 2009, vos, tanden gegoten in tin en zilver, leer, topaas, zilver, metaal, fluweel

* In Museum Arnhem opende afgelopen weekend ‘Beauty of the Beast’, een expositie over (mode)accessoires, sieraden en installaties waarin dieren zijn ‘verwerkt’. Van vos tot ijsbeer en van rat en kat (van de onvermijdelijke pionier Tinkebell) tot kolibrie, de variatie aan soorten die tot creativiteit inspireerden, blijkt enorm. Het tentoonstellingsboekje informeert: ‘De ontwerpers gebruiken dieren die zijn gedood door het verkeer (roadkill), restafval uit de vleesverwerking en gedood ongedierte. Hiermee stellen zij de relatie tussen mens en dier ter discussie. Aan de ene kant wordt vlees gegeten, ongedierte gedood en worden leren schoenen gedragen. Aan de andere kant bestaat er veel weerstand tegen bont, bio-industrie en de jacht. Waarom wordt de ene muis liefdevol verzorgd als huisdier en eindigt de andere in een val?’

De expositie wil een trend markeren: de recente populariteit van opgezette dieren (ontleend aan het Grieks taxidermie genoemd) in interieur, media en kunst. Dat is volgens Eveline Holsappel en Paula van Strien, de auteurs van de rondleiding, ‘een reactie op het massa-geproduceerde uniforme product’. Ook stellen ze vast: ‘In een tijd dat de mens steeds verder van de natuur komt te staan biedt taxidermie een unieke kans om de dieren van zeer dichtbij te bekijken en in hun volle schoonheid te bewonderen.’ Dat van die schoonheid klopt, maar tsja: die oorbellen van kolibriekopjes, schoenen van paardenhoeven, bh met grasparkieten, broche met zeepaardjes, de muis met robijnen ogen als speld en de paddentas: het blijft wringen.

Gehoord tijdens het – meteen al drukke openingsweekend – twee vrouwen die hun overleden teckels memoreerden: ‘Stel je vóór, Dora en Joep als kunstwerk! Uitgesloten!!’ Hé, waarom zijn er geen honden ‘verwerkt’ in ‘Beauty of the Beast’? Was dat voor de grootste mensenvrienden onder de dieren toch een stap te ver? En zou dat niet voor alle dieren moeten gelden?

De expositie ‘Beauty of the Beast, sieraden en taxidermie’ in Museum Arnhem (Utrechtseweg 87) duurt tot en met 10 mei. Voor meer informatie: www.museumarnhem.nl.

Kelly McCallum (1979, Ca/En), geen titel, 2010, vos, vogel, goud. De vos lijkt in staat van ontbinding, er kruipen gouden maden uit zijn oren.