Zomerjurkjes Wilhelmina en Juliana op Paleis Het Loo: ravotten was er niet bij

Geplaatst in Exposities en getagged met , op door .
Prinses Juliana in de moestiuin, 1913, foto koningin Wilhelmina, collectie Koninklijke Verzamelingen, Den Haag

Prinses Juliana in de moestuin bij het Zwitserse chalet, 1913, foto koningin Wilhelmina, collectie Koninklijke Verzamelingen, Den Haag

*Lekker ravotten? Dat zal Juliana (1909) in haar paasbest mooie jurkje - met hoedje op en parasol mee - vermoedelijk niet gemogen hebben nadat koningin Wilhelmina in 1913 klaar was met fotograferen in de moestuin bij het Zwitserse chalet van Paleis Het Loo. Toen conservator kostuums en textiel Trudie Rosa de Carvalho op zoek ging naar vroege zomerse afbeeldingen van Wilhelmina en Juliana, kwam ze vooral officiële staatsiefoto’s tegen. Volgens de chique kindermode van die tijd droegen de meisjes witte jurkjes en jasjes van katoen en linnen versierd met borduursels, gekleurde linten, strikken, rozetten en mooie randjes en kantjes. Er hoorde volgens de conservator ook altijd een bijpassende onderjurk bij.

De expositie is ingericht als ‘kijkdoosvitrine’ met veertien jurkjes die een indruk geven van de zomers die Wilhelmina en Juliana veelal doorbrachten in het park rond het Oude Loo. Wilhelmina (1880) kreeg daar in 1882 van haar vader een chalet in Zwitserse stijl, een houten speelhuis met een bovenkamer met balkon, een ‘echte’ keuken, hooiberg, moestuin en bloementuin. De prinsesjes mochten er zelf de duiven, konijnen, kippen en hertjes voeren.

Prinses Julia bij het chalet, 1912, fotograaf onbekend, Koninklijke Verzamelingen Den Haag

Wie nieuwsgierig is naar meer informatie: lees vooral de blog van Rosa de Carvalho op modemuze.nl. Toen Wilhelmina vijf jaar was kreeg ze een eigen ‘garderobière’, ook werd er vaak een beroep gedaan op ‘vaste’ naaisters als Mina van der Broek en Geesken Peters. De inspiratie kwam - waarschijnlijk mede - uit modetijdschriften uit binnen- en buitenland als La Mode Française en Metropolitan Fashions. En Philippona Ketelaar in Amsterdam mocht in 1886 vier kindercorsetjes voor Wilhelmina leveren. De gouvernante van Juliana, freule Louise van de Poll, was niet alleen verantwoordelijk voor de opvoeding, maar volgens Rosa de Carvalho ook ‘zeer druk met de bestellingen voor haar prinsessengarderobe’. Onderzoek naar de kinderkleding van Juliana is nog in volle gang.

De expositie ‘Zomerjurkjes van de prinsesjes Wilhelmina & Juliana’ in de Audiëntiezaal van Paleis Het Loo duurt van 7 juni tot en met 30 augustus. Voor meer informatie: http://www.paleishetloo.nl. De blog is te vinden op https://www.modemuze.nl.

Wit jurkje van prinses Juliana, 1911-1913, Paleis Het Loo, bruikleen Koninklijke Verzamelingen, foto Tom Haartsen