Sint-Sophiakathedraal op lijst Unesco: Poetins oorlog ernstige bedreiging werelderfgoed Kiev

Geplaatst in Monumenten en getagged met , , op door .

Sint-Sofiakathedraal, Kiev, zeventiende eeuw

Het heroïsche verzet ten spijt zal de opmars van de Russische troepen naar Kiev ook vandaag, de zesde dag van de oorlog in de Oekraïne, niet substantieel te stuiten zijn, het krachtsverschil te groot. Poetins paranoïde machtswellust kent geen limieten, ook in de hoofdstad gaan de komende dagen weer talloze doden en gewonden vallen. Ondergedompeld in rouw krijgt Kiev zeer waarschijnlijk nóg een ramp te dragen: enorme schade aan cultureel erfgoed. Zo gaat dat immers in oorlogen. Kiev, een stad met in 2019 2,9 miljoen inwoners, heeft een lijst bijzondere monumenten waarvoor je je hart vasthoudt.

De Sint-Sofiakathedraal staat op de Werelderfgoedlijst van de Unesco. De kerk werd in 1037 gebouwd in opdracht van Jaroslav de Wijze om God te danken dat Kiev was gespaard tijdens de invasie van Petsjenegen in 1024. Na de plundering van de stad door de Mongolen in 1240 raakte de kerk in verval, een periode die eindigde toen de metropoliet van Kiev de kerk in gebruik nam in 1633. De blauwe klokkentoren in de stijl van de Oekraïense barok herdenkt Jaroslav en dateert uit de zeventiende eeuw. In de tijd van het communisme werden er plannen gesmeed om de kathedraal af te breken, de anti-religieuze machthebbers gingen na protesten akkoord met het plan er een museum voor architectuur en geschiedenis van te maken. Tegenwoordig is er nog steeds een museum in gevestigd, af en toe worden er religieuze plechtigheden gehouden.

Holenklooster, Kiev, zeventiende eeuw

Het Holenklooster, zetel van de Russisch-Orthodoxe kerk in de Oekraïne, staat ook op de Werelderfgoedlijst.  In de heuvels bij Kiev werd het in 1051 gesticht door de monniken Antonius en Theodosius. Het complex werd in de zeventiende eeuw verbouwd in de stijl van de Oekraïense barok . Het klooster, met een imponerende klokkentoren van 96,5 meter die uit 1745 dateert, ontleent zijn naam aan het ondergrondse gangenstelsel: er zijn kapellen en gebedsruimtes en smalle gangen van 1 tot 1,5 meter breed. De gangen waren ook begraafplaatsen voor de monniken, door de constant lage temperatuur gingen de lichamen niet over tot ontbinding, nog altijd een hedendaags griezeluitje. Onder het communisme werd het klooster gesloten. Sinds de tweede helft van jaren tachtig bloeit het religieuze leven er als in vroeger dagen en zorgt de toeristenstroom voor inkomsten. Ook dát is voorbij: geen toerist zal binnen afzienbare tijd nog een reis naar de Oekraïne boeken.

Mariinskipaleis, Kiev, achttiende eeuw

Voor meer informatie over Kiev en zijn kunstschatten: zie internet.

Majdan Nezalezjnosti (Plein van de Onafhankelijkheid)