Op Nationale Bevrijdingsdag: eerbetoon joodse overlever Isabel Wachenheimer in Rijksmuseum

De concentratiekampjas van Isabel Wachenheimer, Deutsche Gesellschaft für Textil und Lederverarbeitung (Texled,1938-1945), na 1938. Foto Rijksmuseum

* Rijksmuseum-conservator geschiedenis Harm Stevens geeft op Nationale Bevrijdingsdag om 11.00, 13.00 en 15.00 uur een rondleiding  langs de concentratiekampjas en familiefoto’s van Isabel Wachenheimer (1928-2010), een bruikleen van haar dochter in de presentatie 20ste eeuw. De Duits-joodse familie Wachenheimer vluchtte in 1937 naar Nederland voor de nazi-terreur. Vader Eugen - succesvol bankier in Stuttgart en tijdens de Eerste Wereldoorlog onderscheiden met het IJzeren Kruis - en moeder Else werden in 1944 in Auschwitz vergast. Isabel werd in oktober van dat jaar met 500 andere joodse vrouwen naar het werkkamp Lenzing-Pettighofen in Oostenrijk getransporteerd. Daar overleefde ze de oorlog.

Een van de foto’s toont Isabel in een ziekenhuisbed in Davos, waar ze langzaam herstelde van de wervelbreuk die ze tijdens de dwangarbeid had opgelopen. Haar genummerde concentratiekampjas – van lompen bedrukt met blauwe inkt en kunststof knopen – voorzag Isabel na de oorlog van haar familienaam op een label onder de kraag.  ‘K.Z. häftling No 918’, zoals ze achterop een portretfoto van 25 september 1945 noteerde, was overlever Isabel Wachenheimer geworden. In november 1946 trouwde ze met Leo Blumensohn die ze had leren kennen in Westerbork.

De rondleidingen van Harm Stevens (alleen op 5 mei) vertrekken vanaf de infobalie in de hal van het Rijksmuseum. Duur: ongeveer een uur. Geschikt vanaf 16 jaar. Kosten: 5 euro, exclusief toegang museum. Kaarten verkrijgbaar bij de kassa en online, www.rijksmuseum.nl.

Isabel Wachenheimer in een ziekenhuisbed in Davos, kort na de bevrijding. Detail, eigen foto.