Lijdensverhaal in Rijksmuseum: Pasen net zo dichtbij als tijdens Mattheus Passion

Colijn de Coter (1450/55 - 1522/32), Bewening van Christus, collectie Rijksmuseum, detail, eigen foto

*Gelovig of niet-gelovig: velen gaan traditiegetrouw in de aanloop naar Pasen ook dit jaar naar een uitvoering van een van de passies van Johann Sebastian Bach. In zaal 0.1 van het Rijksmuseum zijn de gebeurtenissen tijdens de week van Palmzondag tot Stille Zaterdag – de zogenoemde ‘Goede Week’ – permanent te zien op werken van eeuwen geleden. Gelovig of niet-gelovig: in deze Paastijd voelen de scènes uit het lijdensverhaal van Christus net zo dichtbij als tijdens het beluisteren van de Mattheus en Johannes Passion. Het intense verdriet van Maria en de volgelingen van Christus weerspiegelt het leed om verlies in elk mensenleven.

Met dank aan Colijn de Coter (1450/55 – 1522/32) die ca. 1510-1515 de ‘Bewening van Christus’ schilderde en de ‘Pseudo Jan Wellens de Cock’ die omstreeks 1520 ‘De Calvarieberg’ maakte, een groot schilderij met alle fasen van het lijdensverhaal. Rechts onder wordt Christus van zijn kleren ontdaan. Hij kijkt bang hemelwaarts, de (onbekende) schilder heeft ons een indrukwekkende verbeelding van menselijke onmacht in ellende nagelaten.

Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl

Pseudo Jan Wellens de Cock, De Calvarieberg, ca. 1520, collectie Rijksmuseum, detail, eigen foto