Kunst Kort: Het verstikkende dilemma van de persfotograaf

foto Nederlands Fotomuseum

* Midden in een zaal van het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam trekt een ‘huisje’ zonder ramen vanzelf alle aandacht naar zich toe. Aan de achterkant gaapt een donker gat, waardoor de bezoeker pas naar binnen mag als er een groene streep licht  gaat branden. Het 'huisje' - van binnen in duister gehuld, er staat alleen een bank -  is de installatie ‘The Sound of Silence’ van de Chileense kunstenaar Alfredo Jaar.  Met flitsend oplichtende  teksten en één onthutsend-confronterende slotfoto stelt Jaar daarmee de problematische relatie tussen (pers)fotografie en lijden en geweld op scherp. Dat gebeurt aan de hand van het korte leven van Kevin Carter, de Zuidafrikaanse fotojournalist die in 1993 de Pulitzer-prijs kreeg voor zijn foto van een hongerend kind in Soedan. Achter het kind zat een enorme gier roerloos te staren. De huiveringwekkende foto veroorzaakte een vloedgolf aan emoties: had Carter het kind wel hulp geboden? Het is een verstikkend dilemma waarmee alle fotografen van oorlog, hongersnood en ander leed nog steeds te maken krijgen. Carter (1961-1994) kwam er niet uit en pleegde zelfmoord.

‘The Sound of Silence’ maakt deel uit van het meerjarige tentoonstellingsproject Zwart/Wit van het Nederlands Fotomuseum (Wilhelminakade 332) en is nog te zien tot en met 24 februari. Voor meer informatie: www.nederlandsfotomuseum.nl en www.zwartwit.nu. Tot en met zondag 10 februari kan dat worden gecombineerd met een bezoek aan de internationale Kunstbeurs Art Rotterdam op de nabijgelegen Wilhelminapier. Zie www.artrotterdam.nl.