Els Barents weg bij Huis Marseille: vijftien jaar feest van foto’s op Keizersgracht

Valérie Belin, Untitled (Mask Series), 2004, collectie Huis Marseille.

* Els Barents - sinds 1999 directeur van Huis Marseille, het eerste particulier gefinancierde museum voor fotografie in Amsterdam - vertrekt op 13 september met de expositie ‘De Marseillai(s)/vijftien jaar verzamelen’. Kern van de tentoonstelling worden vijf fotografen met wie het museum de afgelopen periode werkte: Valérie Belin, Jacqueline Hassink, Naoya Hatakeyama, Sarah Jones en Rob Nypels. Alle vijf zijn uitgenodigd een eigen zaal in te richten.

Huis Marseille bij de foto's van Valérie Belin (1964, Boulogne-Bilancourt) uit 2004 en 2014: 'Haar werk verrast door de enorm toegenomen complexiteit van haar onderwerpen, een ongelooflijke hoeveelheid aan details, die zij tot een eenheid weet te smeden en als een fotografische huid van licht en schaduw - zowel in zwart wit als in kleur - over het gehele beeld weet te spannen.'

Voor de overige zalen maken Barents en Nypels een keus: aangekondigd zijn foto’s van onder meer Charlotte Dumas, Ger van Elk, Axel Hütte, Vik Muniz, Thomas Ruff, dr. Erich Salomon en Thomas Struth.

De basis voor de verzameling van Huis Marseille aan de Keizersgracht werd gelegd door initiatiefnemer Jos de Pont, die bij de opening 50 eigentijdse foto’s schonk. Onder leiding van Barents – na haar studie kunstgeschiedenis onder meer conservator fotografie van het Stedelijk Museum en plaatsvervangend hoofd presentaties van de Rijksdienst Beeldende Kunst – groeide de collectie naar zo’n 650 werken. Ook verzamelaar Han Nefkens leverde een belangrijke bijdrage.

Eigentijdse collecties hebben volgens het uitgangspunt van Barents ‘per definitie een open eind omdat ze gericht zijn op het nu en op de toekomst’: ‘Het is een structuurkwestie, die zich het duidelijkst in samenhang laat zien, bijvoorbeeld door het wonderlijke verschijnsel dat een enkele nieuwe aankoop bij binnenkomst de richting van zo’n collectie opvallend sterk blijkt te kunnen beïnvloeden.’ Om dat te illustreren, kregen de vijf ‘centrale’ fotografen van haar laatste tentoonstelling de opdracht uit te gaan van de actualiteit en daarin de ‘oudere’ aankopen uit de collectie mee te nemen. Het museum in de aankondiging: ‘Zo wordt bij ieder van hen op een bijzondere manier de persoonlijke artistieke groei over de afgelopen vijftien jaar zichtbaar gemaakt.’

Els Barents wordt opgevolgd door Nanda van den Berg, tot nu toe conservator van Huis Marseille.

De expositie ‘De Marseillaise(s)/vijftien jaar verzamelen’ in Huis Marseille (Keizersgracht 401, Amsterdam) duurt van 13 september tot en met 7 december. Nog tot en met 7 september te zien: ‘Het overleg,portretten van Nederlandse besturen’, van Taco Anema.

Voor meer informatie: www.huismarseille.nl

Valërie Belin, Still Life with Dish, 2014, courtesy Galerie Nathalie Obadia. Paris/Bruxelles.