Overzicht Barbara Hepworth in Kröller-Müller Museum: lofzangen op de ‘goddelijke natuur’

Barbara Hepworth, Squares with two circles, 1963-1964, foto: Marjon Gemmeke

Barbara Hepworth, Squares with two circles, 1963-1964, foto: Marjon Gemmeke

*Barbara Hepworth (1903-1975) schreef Kröller-Müller Museum-directeur Rudi Oxenaar op 21-5-1965: ‘As I told you in my last letters, I was never so happy as to see my work in the Kröller-Müller.’ De acht werken die Hepworth zelf had uitgezocht, staan sindsdien in het Rietveldpaviljoen in de beeldentuin van het museum, hun monumentaal-abstracte lijnen met veelal ronde gaten in volmaakte harmonie met het prachtige Nationale Park De Hoge Veluwe rondom. De grote Britse beeldhouwster – met onder meer Henry Moore de eerste generatie die in een rechtstreekse ‘dialoog’ met het materiaal aan ‘direct carving’ deed - heeft na een halve eeuw in het Kröller-Müller een overzichtstentoonstelling gekregen.

Na het Rietveld-paviljoen wordt ook binnen - met vooral kleiner werk - met onverminderde visuele intensiteit zichtbaar wat Hepworth in 1934 over de kern van haar kunstenaarschap formuleerde in ‘Unit One: The Modern Movement in English Architecture, Painting and Sculpture’ (ed. Herbert Read, London): ‘In the contemplation of Nature we are perpetually renewed, our sense of mystery and our imagination is kept alive, and rightly understood, it gives us the power to project into a plastic medium some universal or abstract vision of beauty.’

Large-KM 125.099 Barbara Hepworth, Elegy III, 1966, photo Marjon Gemmeke

De expositie ‘Barbara Hepworth: Sculpture for a Modern World’ - resultaat van samenwerking met Tate Britain en het Arp Museum Bahnhof Rolandseck in Remagen (Duitsland) – omvat ook nooit eerder getoonde stofontwerpen, tekeningen, collages, fotogrammen en foto’s en filmmateriaal uit haar persoonlijke archief. Zo maken we ook uitgebreid kennis met haar privé-leven. In 1939 verhuisde Hepworth met haar tweede man Ben Nicholson – met wie ze na een zoon uit een eerder huwelijk een drieling kreeg – naar St Ives in Cornwall. Daar woonde en werkte ze – het huwelijk met Nicholson liep na de oorlog spaak – in Trewyn Studio, de omringende tuin toverde ze om tot een paradijs. Op You Tube is een fascinerend filmpje te vinden waarin Hepworth daarin – met uitleg van haarzelf in het soort Engels dat ook koningin Elisabeth spreekt - aan het werk is. Afgewisseld met shots van de zee die tegen de rotsige kust beukt, de kunstenares intussen aan de wandel.

Barbara Hepworth, Hoofd, 1930-1931, albast uit Cumberland, Leicester Arts and Museums Service, eigen foto

Barbara Hepworth, Hoofd, 1930-1931, albast uit Cumberland, Leicester Arts and Museums Service, eigen foto

Het landschap van Cornwall zou een cruciale inspiratiebron voor haar werk blijven. Nogmaals een citaat – dit keer uit 1965 – over wat ze wilde uitdrukken: ‘Een sculptuur moet een lofzang zijn, een blijvende uitdrukking van de goddelijke geest.’ Haar werk kwam overigens niet alleen volmaakt tot zijn recht in de natuur, dat deden ook haar grootse beelden ter opfleuring van stedelijke anonieme architectuur.

Hepworth kwam in 1975 om het leven bij een brand in haar Trewyn Studio, evenals de tuin tegenwoordig opengesteld voor publiek. Wie vooraf poolshoogte wil nemen: zie opnieuw de rijke voorraad You Tube-materiaal over Hepworth.

De expositie ‘Barbara Hepworth: Sculpture for a Modern World’ in het Kröller-Müller Museum (Otterlo) is nog te zien tot en met 17 april. Voor meer informatie: http://www.krollermuller.nl

Barbara Hepworth, Ovale Sculptuur, Delos 1950, guareahout en verf, eigen foto

Barbara Hepworth, Ovale Sculptuur, Delos 1950, guareahout en verf, National Museum Wales, eigen foto

 

Reageren