Aanwinst Jan Cornelisz Vermeyen voor Rijksmuseum voegt zich bij Spaans bordeel

Jan Cornelisz Vermeyen, Het Spaans Bordeel, Rijksstudio ca 1545

* Het Rijksmuseum heeft vijf prentenkabinetten waarvan de presentaties elke vier maanden wisselen. In het ‘vernieuwde’ kabinet bij de afdeling middeleeuwen hangt tot en met 19 april ‘De bewening’ van Jan Cornelisz Vermeyen (Beverwijk, ca 1500 – Brussel, 1559), een zeldzame tekening uit de periode 1532-1535 die het Rijksmuseum uit de collectie van I.Q. van Regteren Altena kon kopen met steun van - onder meer - de Vereniging Rembrandt en het Stortenbeker Fonds. Conservator prentkunst Huigen Leeflang toonde zich bij de presentatie opgetogen over deze verrijking van de Vermeyen-collectie, het Rijksmuseum bevindt zich daarmee in een select groepje topmusea.

‘De bewening’ wordt getoond naast Vermeyens ‘Maria met kind en musicerende engel’, een ets uit 1545. De website Rijksstudio, met sinds 1 november 2012 gratis toegang tot een groot deel van de collectie, geeft de kans kennis te maken met nog meer Vermeyens. De kunstenaar, hofschilder van landvoogdes Margaretha van Oostenrijk en later Karel V, blijkt verrassend veelzijdig. Hij reisde mee tijdens de campagne van de keizer om het Ottomaanse Rijk te beteugelen, resultaat waren prenten met titels als ‘Enige Turken knielen voor Karel V’ en ‘Verovering van Tunis’.

Jan Cornelisz Vermeyen, Het laatste sacrament, 1513-1559, Rijksstudio

Daarnaast onder meer in de Rijksstudio: Philips II, Het laatste sacrament en De bruiloft van Kana. En als slagroom op het toetje: Vermeyens verbeelding van een Spaans bordeel. Ook te downloaden om mee te dingen naar de Rijksstudio Award 2015.

De familie van Regteren Altena, nazaten van de hoogleraar die tussen 1948 en 1962 directeur van het Rijksprentenkabinet was, hebben het Rijksmuseum verblijd met een miljoenenschenking voor een nieuw Fonds op Naam, het I.Q. van Regteren Altena Fonds. Doelstelling is aankopen van tekeningen en aquarellen door Hollandse en Vlaamse kunstenaars tot 1899, het geboortejaar van Iohan Quirijn Van Regteren Altena (1899-1980).

Christie’s Amsterdam veilt morgen het tweede deel van zijn spraakmakende collectie: 400 tekeningen van kunstenaars als Goltzius, Bloemaert, Van Ostade, Van Goyen, Isaac Israëls en Theo Hoytema. De geschatte richtprijzen lopen uiteen van 600 tot 100.000 euro, 100 tekeningen onder 2000 euro worden zonder limiet aangeboden.

Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl en www.christies.com.

JanCornelisz Vermeyen, De bewening, 1532-1535, foto Rijksmuseum