Ronald Brautigam op fortepiano Lodewijk Napoleon in Eregalerij Rijksmuseum

Fortepiano, Erard Frères, 1808, Rijksmuseum

*Ronald Brautigam zal op 19 mei de eerste solist zijn van de serie ‘Muziek in het Rijksmuseum’, concerten met als uitgangspunt de collectie historische muziekinstrumenten. In de Eregalerij speelt Brautigam Beethovens Waldstein, Andante Favori en Appassionata op de fortepiano die koning Lodewijk Napoleon in 1808 bestelde bij de beroemde instrumentenbouwers Erard. Beethoven componeerde de stukken tussen 1803 en 1805 op een vergelijkbare voorloper van de huidige piano. Het kostbare instrument van Lodewijk Napoleon stond opgesteld in de concertzaal van het paleis op de Dam en maakt nu als bruikleen van de Koninklijke Verzamelingen deel uit van de presentatie 19de eeuw in de Waterloozaal.

Het optreden van Brautigam is ook via een livestream te volgen in het Atrium van het museum, Hadassah de Boer zal hem daar na afloop interviewen. Een aantal museumzalen is open om de oude instrumenten te bekijken, ter toelichting is een nieuwe multimediatour gemaakt waar bekende musici aan hebben meegewerkt. Het project is mogelijk geworden door een bijdrage van de BankGiro Loterij en zal - om een nog breder publiek aan het museum te binden - ook populaire muziek brengen.

Ronald Brautigam in het Rijksmuseum

Vrijdag 19 mei: 20.00 – 22.30 uur

Eregalerij: 50 euro; Atrium (via livestream): 20 euro

Kaarten vanaf heden te boeken