Nederlandse realisten gevallen Dirk Scheringa veilig onderdak in nieuw Museum MORE

Geplaatst in Musea op door .
Hans van Heeswijk architecten, Museum MORE, nieuw Museum voor Modern Realisme, Gorssel, foto Luuk Kramer

* Momenteel zijn er ‘besloten’ kijkdagen, het publiek moet nog even wachten:  Museum MORE in Gorssel, nieuw Museum voor Nederlands Modern Realisme, opent op 2 juni. Het voormalige Gemeentehuis, gebouwd in 1914, is daartoe uitgebreid met zeven tentoonstellingszalen naar ontwerp van Hans van Heeswijk architecten. Van Heeswijk tekende eerder voor de Hermitage Amsterdam en de uitbreiding van het Mauritshuis en realiseert ook het nieuwe entreegebouw van het Van Gogh Museum. Initiatiefnemer van Museum MORE is Hans Melchers, vermogend zakenman die na het faillissement van Dirk Scheringa’s DS Art B.V. de topstukken uit diens collectie realisten kocht en zo als geheel voor Nederland veilig stelde.

De openingstentoonstelling SCHERP KIJKEN  (conservator Koopmans: ‘Realistische kunst is bij uitstek scherp kijken.’) omvat meer dan 200 (magisch) realistische werken uit de twintigste eeuw met grote namen als Carel Willink, Pyke Koch, Jan Mankes en Charley Toorop. Scheringa was een groot liefhebber van Willink, met 42 schilderijen en 100 tekeningen heeft het museum nu de grootste Willink-collectie van Nederland. De Willinks worden in 2016/17 ondergebracht in Kasteel Ruurlo, de tweede locatie van Museum MORE. Het kasteel wordt momenteel gerestaureerd.

Carel Willink, Zebra's in rood rotslandschap, 1958, copyright Sylvia Willink-Quiël

De meeste werken van ‘SCHERP KIJKEN’ zijn sinds 2009, het jaar dat Scheringa’s DSB Bank en 'collectie' failliet werden verklaard, niet meer in het openbaar te zien geweest. Scheringa had een eigen museum in Spanbroek, nieuwbouw voor het museum in Opmeer moest door het faillissement stil worden gelegd. Zijn aankopen verdwenen op last van de schuldeisers meteen achter slot en grendel.

De collectie van Museum MORE is sinds 2012 verder uitgebreid met aanwinsten van onder anderen Pyke Koch, Gerard Röling, Dick Ket, Edgar Fernhout, Henk Helmantel, Arnout Kilian, Geert Kooiman en nog meer Willinks.

Voor meer informatie over openingstijden e.d.: www.museummore.nl. Het museum in Gorssel, met als nabijgelegen grotere plaatsen Deventer en Zutphen, is ook goed met openbaar vervoer te bereiken.

Pyke Koch, Portret jkvr. J.C. Boetzelaer II, 1960, c/o Pictoright 2015