Fries Museum: Oog in Oog met dame uit de terp

Geplaatst in Exposities en getagged met , op door .
Fasewaaier gezichtsreconstructie terpdame Fries Museum, Leeuwarden

* Deze vrouw – nog tot en met 3 januari op de expositie ‘Oog in Oog’ in het Fries Museum - werd in de zevende eeuw begraven in de stam van een uitgeholde eikenboom in Hogebeintum, de hoogste terp van Friesland. Bomen waren zeldzaam op terpen en omdat ze ook een ketting van kralen, schelpen en barnsteen droeg, was ze waarschijnlijk van vooraanstaande komaf. Haar gezicht werd volgens de nieuwste wetenschappelijke mogelijkheden gereconstrueerd door archeoloog/fysisch antropoloog Maja d’Hollosy van Skullpting, die eerder - onder meer - de Haagse non Agnes, het IJzertijd-jongetje Aak en vrouwe Brecht van Alcmaer, gevallen tijdens het Beleg van Alkmaar in 1573, een gezicht gaf.

De ‘boomkistdame’ heeft nog geen naam. Suggesties zijn welkom tot en met 25 oktober, winnaar van de prijsvraag krijgt een gratis lidmaatschap van een jaar van de Vrienden van het Fries Museum. Wie inspiratie zoekt kan terecht op Google: van Aachje tot en met Ytske tovert de zoekmachine tientallen Friese meisjesnamen tevoorschijn. Misschien ziet Museumkijker dat verkeerd, maar het lijkt tenslotte ondenkbaar dat deze oer-Friezin een ‘gewone’ Hollandse naam krijgt.

Boomkistgraf van Hogebeintum, 7de eeuw, Fries Museum, Leeuwarden, Collectie Het Koninklijk Fries Genootschap

De komende maanden ook in het museum: de expositie ‘Goud – Gevonden schatten uit de middeleeuwen’. Friesland was tussen de Romeinse tijd en het jaar 1000 een van de rijkste gebieden van Nederland, mede door de activiteiten van Friese kaapvaarders. Bij opgravingen bleken de terpen de schatkamers van het vroege Friesland, met als hoogtepunten de goudschatten van Dronrijp en Wieuwerd. Nu voor het eerst getoond: het gespschildje uit de terp van Wijnaldum dat het Fries Museum in 2014 verwierf. De 7de eeuwse mantelspeld uit Wijnaldum – topstuk uit de collectie – is er uiteraard ook bij. Deze zogenoemde fibula is ingelegd met meer dan 300 rode granaten. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze zelfs helemaal uit India kwamen.

De exposities ‘Oog in Oog met de dame uit de terp’ en ‘Goud – Gevonden schatten uit de middeleeuwen’ in het Fries Museum in Leeuwarden duren tot en met 3 januari. Voor meer informatie: www.friesmuseum.nl en www.skullpting.com.

Goudschatten uit het Fries Museum, collectie Fries Museum, provincie Fryslân, Het Koninklijk Fries Genootschap. Fotografie: Erik en Petra Hesmerg