Paleis Het Loo rolt rode loper uit voor Sisi: confrontatie sprookje met grimmige realiteit

Elisabeth in galajurk, 1865, Frans Xaver Winterhalter, Bundesmobilienverwaltung Hofburg Wenen Sisi-museum foto Gerald Schedy

* Na sprookjesprinses Grace Kelly rolt Paleis Het Loo dit voorjaar de rode loper uit voor Sisi, de legendarisch tragische Oostenrijkse keizerin Elisabeth Amalie Eugenie in Beieren (München, 24 december 1837 – Genève, 10 september 1898) die door de Italiaanse anarchist Luigi Lucheni  werd vermoord met een geslepen vijl. Onder de titel ‘Sisi, sprookje & werkelijkheid’ wordt er een expositie samengesteld door Olivia Lichtscheidl, conservator van het Sisi-museum en Schloss Schönbrunn in Wenen. Volgens Paleis Het Loo is er buiten Oostenrijk nog niet eerder zo’n veelzijdige confrontatie tussen mythe en realiteit over Sisi te zien geweest.

De beeldschone Romy Schneider verhief Sisi tussen 1957 en 1959 aan de zijde van Karlheinz Böhm in de rol van echtgenoot keizer Franz Joseph tot icoon van ultieme filmromantiek. In de grimmige werkelijkheid werd Franz Joseph al gauw overspelig, pleegde haar zoon Rudolf zelfmoord met zijn minnares en kreeg de mooie Sisi op latere leeftijd zo’n slecht gebit dat ze haar gezicht het liefst achter een waaier verborg. En zo voort en zo verder.

Tijdens haar rusteloze trektochten door Europa kwam Sisi in 1884 en 1885 ook naar Nederland, waar ze met 15 man personeel een paar weken in Amsterdam en Zandvoort verbleef. Zoals gebruikelijk obsessief in de weer met haar uiterlijk liet ze zich in Amsterdam behandelen door de beroemde fysiotherapeut dr. Mezger, in Zandvoort vermaakte ze zich met snelwandelen op het strand en paardrijden. De expositie zal speciale aandacht aan Sisi's bezoeken aan Nederland schenken.

De expositie ‘Sisi, sprookje & werkelijkheid’ in Paleis Het Loo duurt van 10 april t/m 27 september. Voor meer informatie: www.paleishetloo.nl

Programma van de film 'Sissi die junge Kaiserin' met Romy Schneider, Michael Wohlfahrt, foto A Eugen Koller