Museum Vaals geeft Christus Delfts-blauwe mantel van Hugo Kaagman

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .
De Vaalse Christus moet nog één nachtje slapen voor hij zijn blauwe jas krijgt. Foto: Museum Vaals

* Twee kilometer vanaf het drielandenpunt in Zuid-Limburg is Nederland sinds vijf jaar een nieuw museum rijker. De Amsterdamse kunstenaar Hugo Kaagman gaat er morgen een Christusbeeld van ruim drie meter - het grootste uit de collectie - opvrolijken. Kaagman is vanaf de jaren zeventig bekend door zijn variatie aan Delfts-blauwe patronen voor schilderijen, keramiek, kleding, muren, tunnels, bussen, boten en wat niet al. Uitgangspunt van al zijn werk is modernisering van de traditie voor de toekomst. De kunstenaar zal de mantel van de Christus bespuiten met, uiteraard, ook weer een Delfts-blauw motief.

Het Museum Vaals werd eind april 2009 geopend door een opmerkelijk duo: tattoo-kunstenaar Henk Schiffmacher en monseigneur Everard de Jong, hulpbisschop van Roermond. De aanwezigheid van de monseigneur liet zich verklaren door de collectie van het museum: ruim 200 heiligenbeelden die in hoogte variëren van 1 tot 3,5 meter, gecombineerd overigens met hedendaagse schilderkunst van onder meer Schiffmacher en Rob Scholte.

Naast de collectie heeft ook de expositieruimte een verleden in het rijke roomse leven: het museum is gehuisvest in een monumentale kloosterkapel met prachtige gebrandschilderde ramen en wand- en plafondschilderingen.

Rondom ligt het vroegere kloosterpark met een omvang van 2 ha, waar bezoekers voortaan welkom worden geheten door de Christus-van-Kaagman. Het beeld staat op een hoge sokkel bij de ingang naast de oudste boom van Vaals.

Voor meer informatie: www.museumvaals.nl en www.kaagman.nl.