Maison Amsterdam in Nieuwe Kerk: twee eeuwen glamour, glitter en vrijheid

Catwalk toonaangevende couturiers, Nieuwe Kerk, Maison Amsterdam, eigen foto

'Echte glamour gaat over het vertalen van het gevoel van ultieme vrijheid in een kledingstuk, dat heeft niets met geld te maken.' Dat statement maakt de succesvolle ontwerper Mohamed Benchellal - hij stond op de cover van de eerste Harper's Bazaar Saudi-Arabië en won de Vogue Fashion Prize 2020 - voor de expositie 'Maison Amsterdam. De stad, de mode, de vrijheid' in de Nieuwe Kerk. Van hem onder meer aanwezig: zijn Golden Trenchcoat Suit. In samenwerking met het Amsterdam Museum trekt meer dan twee eeuwen mode in de hoofdstad voorbij.

Designer Benchellal, fotografie Tim Verhallen, muze Robin Makkes/Ulla Models, haar Magdalena Loza, make up Anita Jolles

Glamour, glitter en stijlvolle chique voor goedgevulde beurzen volop, met de trouwjurk van koningin Máxima als uitsmijter. Onder meer minirok, hotpants, punkjas en jeans bewijzen dat Benchellal met zijn observatie over geld ook gelijk had.

De Amsterdam Rainbow Dress uit 2016 van Mattijs van Bergen, met vlaggen van landen waar homoseksualiteit in de tang van strafbaarheid zit, contrasteert in de hoogte fraai met een glas-in-lood-raam. Een ereplek is er voor de traditionele Surinaamse hoofddoeken en rokken die worden gedragen tijdens het Keti Koti Festival in het Oosterpark, de jaarlijkse viering van de afschaffing van de slavernij.

Traditionele Surinaamse kleding op Maison Amsterdam, eigen foto

De toonaangevende couturiers van na de Tweede Wereldoorlog hebben een eigen catwalk in het koor. O ja, daar is ook weer de luipaardmantel die Fong Leng in 1973 voor Mathilde Willink maakte: zeemansdochter Mathilda de Doelder uit Terneuzen, voor eeuwig op het netvlies bij wie haar ooit zag. Fijn weerzien op de catwalk, want nog steeds práchtig, de klassiekers van Dick Holthaus, Frank Govers, Edgar Vos, Frans Molenaar en Max Heymans. Prijzige glamour, maar dan had je ook wat. Puck en Hans - op die catwalk met een glitterpak - vertellen in de audiotour hoe ze op een avond in de auto stapten om in Amsterdam op zoek te gaan naar een winkel. Eenmaal op het Rokin was de keus gauw gemaakt: dáár zouden ze zich vestigen en Amsterdam veroveren. En zo gebeurde dat.

Luipaardmantel Fong Leng voor Mathilde Willink, expositie Maison Amsterdam, eigen foto

De 'oudjes' respectvol achtergelaten, leert de bezoeker over Hartjesdag op de Zeedijk (met modewinkels nu een van de hipste plekken van de stad), gender en loslaten van grenzen in het uitgaansleven. En over een lange japon met ophaalsysteem voor wandelen in het Vondelpark (vanaf 1865). Vanaf 1893 werd daar ook fietsen toegestaan, voor vrouwen met een broek die op een rok leek.

De expositie focust onderweg op internationaal succesvolle ontwerpers als Iris van Herpen, Bas Kosters, Jan Taminiau en Viktor & Rolf. En op de jongste generatie talenten, waarbij witte mannelijke ontwerpers in de minderheid zijn geraakt. Oudere bezoekers kunnen intussen kennis bijspijkeren over ontwerpers als Amber Jae Slooten, Karim Adduchi, Ninamounah, Bonne Suits en Daily Papers. Slooten is oprichter van het eerste virtuele warenhuis ter wereld, The Fabricant. De eerste digitale couturejurk van het label werd in mei 2019 voor 9500 dollar geveild in New York. Maar die kan je toch niet dragen? Vermoeid geraakt? Gauw door naar het eind: daar wacht de jurk van Máxima, echter kan niet.