Museumweekend 2014: badderen met de Romeinen in Thermenmuseum Heerlen

Een panorama van het badhuis. Foto aangeleverd door Museumweekend

* Het Thermenmuseum in Heerlen is zaterdag en zondag onder de ruim 300 deelnemers aan de 33ste editie van het landelijke Museumweekend. Voor wie daar (ook) nog nooit is geweest: het museum – geopend in 1977 – ligt aan de Coriovallumstraat 9 rond de opgraving van een Romeins badhuis. Dat is het grootste en best bewaarde ‘antieke’ gebouw in ons land.

De vondst van het uitgestrekte thermencomplex in de nederzetting Coriovallum – alleen al het badgebouw had een omvang van 50 bij 50 meter – was een gelukkig toeval. Op 18 juni 1940 zag een ploegende boer de jongensdroom van elke archeoloog werkelijkheid worden: hij bleef op braakliggend grasland steken in een deel van wat een Romeinse zuilschacht bleek, later kwamen nog drie zuilfragmenten aan de oppervlakte.

Amateurarcheoloog dr. H.J. Beckers begon in 1941, geholpen door vrijwilligers, met de blootlegging van de resten. In afwachting van een definitieve bestemming werd het terrein in deze moeilijke oorlogsjaren afgedekt met een laag zilverzand. Het zou nog tot 1975 duren voor de spade weer in de grond ging en de plannen voor het museum konden worden uitgevoerd. Er was in 1948 al wel, aldus het museum, een wetenschappelijk rapport over het complex verschenen van de hand van A.E. van Geffen. Zijn conclusie: de eerste fase van het badhuis dateerde van rond 100 na Chr, de tweede van een paar decennia later. Het complex bevatte een kleedruimte, zweetruimte, twee dompelbaden, een massageruimte, warmwaterbad en zelfs een vloerverwarmingssysteem.

Het Thermenmuseum is komend weekend voor één euro toegankelijk. Daarvoor kunnen bezoekers natuurlijk de tentoonstellingen bezoeken, maar bovendien Romeinse spelletjes spelen en in zes filmpjes bekijken hoe een badhuis er 2000 jaar geleden uitzag.

Thema van het Museumweekend is dit keer ‘Doe een museum’; musea konden alleen meedoen als ze bezoekers ook daadwerkelijk iets bijzonders te doen geven. Op de website van het Museumweekend staat de lijst met deelnemende musea en speciale activiteiten.

Dit weekend ook geopend maar buiten het kader van het Museumweekend, gesubsidieerd door het Amsterdams Fonds voor de Kunst: de internationale expositie Bison Caravan bij Tierrafino, Archangelkade 23, Amsterdam, een initiatief van kunstenaar Hilarius Hofstede en Tierrafino-eigenaar Carl Giskes, voormalig medewerker van Joseph Beuys. Onder de rond 280 deelnemers die zich lieten inspireren door de bison als oerthema van de Europese beeldende kunst en voor de Indianen als symbool van overvloed: Lee Hazlewood (‘These boots are made for walking’…) Phil Bloom, Ulay, Roland Ophuis, Joep van Lieshout, Natasja Kensmil  David Bade en Evelien Kroese.

Voor meer informatie: www.museumweekend.nl, www.thermenmuseum.nl. en www.bisoncaravan.com. Een bisonkaart versturen kan via www.kunstkaartjesturen.nl.

David Bade, 2014