Hans van der Meer in Museum Kranenburgh: kust Noord-Holland als steenwoestijn

Hans van der Meer, C.F. Zeiler-boulevard Bergen-aan-Zee, foto Museum Kranenburgh

* De provincie Noord-Holland gaf Hans van der Meer vorig jaar de opdracht voor een fotoserie van Noord-Hollandse kustplaatsen. Museum Kranenburgh in Bergen toont op de expositie ‘Zimmer frei. Tussen allure en eenvoud’ wat zijn camera registreerde: vooral geestdodende wederopbouw-architectuur en doorsnee-optrekjes met schelle kleuraccenten voor de toeristenbranche. Als de bestuurders door deze opdracht op pr voor hun kuststreek hoopten, moeten ze teleurgesteld zijn. Van der Meer – hij fotografeerde vanaf een keukentrap om afstand te creëren - toont oorden waar je het liefst meteen rechtsomkeert zou maken, zelfs na uren in de file. Althans, zo voelt dat in Museum Kranenburgh.

De Noord-Hollandse kust biedt natuurlijk ook veel aantrekkelijks dat Van der Meer juist oversloeg: een mooi strand, zee, duinen, gezellige terrassen, enthousiaste kinderen die de aller- allerhoogste zandkastelen bouwen, genietende wandelaars, joggers en natuurliefhebbers, enzovoort, enzovoort. De kraak noch smaak-huizen van Van der Meer zien eruit om zó de sloper op af te sturen, maar gevuld met de vrolijke familie Jansen uit Enschede of de Kohls uit Düsseldorf ziet zo’n rijtje er toch écht anders uit.

Van der Meer (1955) is een toonaangevend fotograaf die zijn carrière begon met een World Press Photo-prijs voor een serie foto’s van de straten van Boedapest. Voor de jaarlijkse prestigieuze Rijksmuseum-opdracht van 2013 bracht hij de grensstreek tussen Nederland en België in beeld, ook al geen gebied om altijd vrolijk van te worden. Noord-Holland wist dus wie ze met Van der Meer in huis haalden. Als wake up-call aan de provincie-bestuurders kunnen zijn foto’s in elk geval ook goede diensten doen:  met de beoordeling van bouwplannen is er veel mis gegaan, laat dat vooral niet weer gebeuren.

De expositie ‘Zimmer frei. Tussen allure en eenvoud’ in Museum Kranenburgh in Bergen duurt tot en met 31 augustus. En nog tot en met 2 november: de expositie ‘Pionier van een nieuwe wereld’ over Gertrud Leistikow, in het interbellum pionier van de nieuwe danskunst in Nederland. Ze vierden niet alleen triomfen in de theaters, maar ook daarbuiten: zo roemde Bertolt Brecht niet alleen haar danskunst, maar ook haar achterwerk.

Voor meer informatie: www.kranenburgh.nl

Hans van der Meer, Boulevard-Noord Egmond-aan-Zee, foto Museum Kranenburgh