Goed nieuws uit Rembrandthuis: mini-documentaire ‘Zwart in Rembrandts tijd’

Hendrick Heerschop, Koning Caspar, (1654 of 1659), Berlijn, Staatliche Museen Preussischen Kulturbesitz, Gemäldegalerie, Copyright: bpk / Gemäldegalerie, SMB / Jörg P. Anders

*Toen ook Museum Het Rembrandthuis dicht moest, was de expositie ‘HIER. Zwart in Rembrandts tijd’ net een week geopend geweest, als laatste dag staat 31 mei gepland. De sluiting van welke tentoonstelling dan ook stemt droevig; bij ‘HIER’ was dat extra jammer door het grensverleggende thema. Want nog niet eerder zó gepresenteerd: zwarte mensen in de kunst van Rembrandt en tijdgenoten, tussen globaal 1620 en 1660 op doek en papier gezet zonder de stereotype beeldvorming die later overheersend werd. Goed nieuws deze week: in samenwerking met filmmaker Milan Amzic is een (uitstekende) mini-documentaire over de expositie gemaakt, sinds een paar dagen te vinden op de museumsite en YouTube.

Rembrandt, Buste van een vrouw, 1630, Amsterdam, Museum Het Rembrandthuis

Gastconservator Stephanie Archangel  - junior-conservator geschiedenis van het Rijksmuseum - was al jaren op zoek naar historische portretten van zwarte mensen zoals zij: ‘Er moest toch meer zijn dan het stereotype beeld van bediende, tot slaaf gemaakte of karikatuur? Ik vond het alternatief in Rembrandts tijd: een portrettengalerij van zwarte mensen die volwaardig zijn verbeeld.’ Veel Rembrandt op ‘HIER’: de zwarte gemeenschap waar hij inspiratie uit putte – zo’n 100 leden, aldus het Stadsarchief - woonde rondom zijn huis/atelier in de Jodenbreestraat. Onder de vele beloningen van Archangels zoektocht: werk van onder anderen Gerrit Dou, Hendrick Heerschop en Jasper of Jeronimus Beckx. Rembrandthuis-directeur Lidewij de Koekkoek is intussen hard aan het werk om verlenging van de expositie te organiseren.

Voor een link naar de mini-documentaire: http://www.rembrandthuis.nl. Op YouTube ‘HIER. Zwart in Rembrandts tijd’ intikken.

Cornelis van Dalen II (naar Govert Flinck), Tronie van een vrouw met parelketting, ca, 1660, Amsterdam, Rijksmuseum