Als Alice in Wonderland op expositie Marcel Wanders in Stedelijk Museum

Dit draaiende gezicht, met een Europees en een Aziatisch deel, ontwierp Wanders voor een appartementencomplex in Istanboel. Eigen foto

Dit draaiende gezicht, met een Europees en een Aziatisch deel, ontwierp Wanders voor een appartementencomplex in Istanbul. Eigen foto

* Tot RTL Boulevard aan toe heeft de expositie ‘Marcel Wanders: Pinned Up, 25 jaar vormgeving’ in het Stedelijk Museum de afgelopen week een enorme golf aan publiciteit opgewekt. Marcel Wanders (Boxtel, 1963) is geprezen als een van de belangrijkste ontwerpers van de afgelopen decennia, met een reputatie die tot ver buiten de landsgrenzen reikt. De expositie – ingericht in de nieuwe vleugel van het Stedelijk – bevestigt die grote faam met briljant gemak. De bezoeker voelt er zich als Alice in Wonderland die in een wonderlijk fantasierijke wereld van de ene verbazing in de andere valt.

Onder de meer dan 400 aanwezige objecten die in de ‘witte zone’ van de expositie thematisch werden gerangschikt onder verantwoordelijkheid van conservator Ingeborg de Roode: zijn elegante vloerlamp van opgestapelde lampenkapjes (Set Up Shades, 1989), de vederlichte stoel van geknoopt aramidekoord die zijn internationale doorbraak betekende (Knotted chair, 1995), ‘Airborne Snotty Vases’ (2001) die Wanders modelleerde naar opgevangen snotjes, zijn ‘Delft  blue vazen’ uit 2009, bestekken, behang en sieraden.

Als hoogtepunt voor Alice in de ‘zwarte zone’ met vooral theatraal experimenteel werk, het enorme draaiende beeld van een hoofd dat  Wanders voor het luxe appartementengebouw Quasar in Istanbul maakte. Met een Europees én  Aziatisch gezicht om de sleutelrol van de stad tussen twee culturen te symboliseren.

Een van de ‘muurquotes’ van Wanders op de expositie: ‘Hier om een omgeving van liefde te creëren, met passie te leven en om onze spannendste dromen waar te maken.’ Nog een: ‘Zoveel mensen zien de vormgeving pas als die tekortschiet. Aan mij de taak ze ervan te laten houden als het klopt.’ Deze expositie - de eerste grote designtentoonstelling in het Stedelijk na de heropening in 2012 – krijgt vijf sterren: álles klopt en in het gezelschap van Wanders vergeten we vanzelf even hoe gruwelijk lelijk veel in de wereld ook is gemaakt.

De expositie ‘Marcel Wanders: Pinned Up, 25 jaar vormgeving’ in het Stedelijk Museum Amsterdam duurt tot en met 15 juni. De gelijknamige catalogus (Frame Publishers) telt 224 bladzijden en kost 29 euro. Voor meer informatie: http://www.stedelijk.nl.

Aan de muur hangen exemplaren van de 'Knotted chairs' die voor de internationale doorbraak van Wanders zorgden. Eigen foto.