Willem Diepraam: 50 jaar tijdloos sterke fotografie in Rijksmuseum

Santa Rosa, Curaçao, Willem Diepraam, 1977, bruikleen van de heer W. Diepraam, Amsterdam

*Twee zalen nu met Willem Diepraam in het Rijksmuseum, een keus uit de foto’s uit verleden en heden die hij in 2009 aan het museum overdroeg. Diepraam (1944), met zijn vernieuwende geëngageerde werk in de jaren zeventig een van Nederlands bekendste fotografen, reisde in 1975 met Gerard van Westerloo voor Vrij Nederland naar Suriname voor reportages aan de vooravond van de onafhankelijkheid. En fotografeerde er - onder veel meer – passanten in de Jodenbreestraat in Paramaribo. In 1977 bezocht Diepraam ook de Nederlandse Antillen, uit de rijke oogst werd The Dutch Caribbean gemaakt, een van zijn elf fotoboeken.

Paramaribo, Jodenbreestraat,1975, Willem Diepraam, 1975-1979, Bruikleen van de heer W. Diepraam, Amsterdam

Elders op de expositie fotografeert Diepraam Jerry Hall in Parijs, Koot en Bie en Neerlands Hoop in Bange Dagen. Generalist die hij is zien we ook foto’s van IJmuiden, de Bijlmermeer, de Haagse Schilderswijk, Burkina Fasso en El Salvador. Los van de waan van de dag, met vele jaren voorbij gegaan, doet het er in deze museale context vaak niet echt meer toe waar deze foto’s ooit zijn genomen: ze zijn tijdloos sterk, met Diepraams uitzonderlijk goed ‘gevangen’ empathie voor zijn onderwerpen als bijzondere kwaliteit.  Het is veel stiller dan gebruikelijk deze dagen in het Rijksmuseum. Elk nadeel, enzovoort: met mondjesmaat anderen nabij is het heerlijk ongestoord focussen op Diepraams werk.

Burkina Fasso, jonge vrouw, Willem Diepraam, bruikleen W. Diepraam

De expositie ‘Willem Diepraam.50 jaar fotografie’ in het Rijksmuseum duurt tot en met 10 januari. Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl

Schilderswijk, Willem Diepraam, 1972, bruikleen W. Diepraam

Villa El Salvador, Lima, 1988, Willem Diepraam, bruikleen W. Diepraam