Vier eeuwen ‘Vrouwen op papier’ in Rijksmuseum: inhaalslag prentenkabinetten

Portret van Thérèsia Ansingh, Thérèse Schwartze, ca. 1907-18. Aankoop uit I.Q. van Regteren Altena Fonds/Rijksmuseum Fonds, ter ere van Jane Turner

Sinds het voorjaar van 2021 hangen er schilderijen van vrouwelijke kunstenaars in de Eregalerij van het Rijksmuseum. Rembrandt, Vermeer en vele andere mannen uit de Gouden Eeuw kregen gezelschap van Judith Leyster, Gesina ter Borch en Rachel Ruysch. Dat was voor het eerst. In de vijf prentenkabinetten van het Rijks is de inhaalslag van onderzoek naar vrouwelijke kunstenaars de komende maanden zichtbaar op de expositie 'Vrouwen op papier', een selectie van vier eeuwen uit de collectie en recente aankopen. Het portret van Thérèsia Ansingh van Thérèse Schwartze (ca 1907-1918) werd aangekocht ter ere van Jane Turner, als hoofd van het Rijksprentenkabinet van 2011 tot 2020 verantwoordelijk voor geslaagde tentoonstellingen als 'Frans Post. Dieren in Brazilië'. Haar bevlogen rondleidingen staan op het netvlies van velen.

Onder Turners leiding werd bovendien de collectie tekeningen, prenten en foto's aanzienlijk verrijkt. De tweede aankoop ter ere van Turner, 'Vlinders' van Cornelia de Rijck, rond 1700 gemaakt, is nu ook te zien.

'Vlinders', Cornelia de Rijck, ca 1700. Aankoop uit het I.Q. van Regteren Altena Fonds/Rijksmuseum Fonds, ter ere van Jane Turner

De prentenkabinetten van het Rijks liggen door het gebouw verspreid. Het is raadzaam bij de infobalie een plattegrond te vragen, zonde om de kennismaking met vier eeuwen vrouwelijke kunstenaars - velen zijn onbekend gebleven - te vertragen met onnodig dwalen.

Zelfportret, Gesina ter Borch, 1659. Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt

De expositie 'Vrouwen op papier' in het Rijksmuseum duurt tot en met 5 juni 2023. Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl