Rijksmuseum koopt Jan Asselijn op TEFAF: aanvulling op publiekslieveling

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , , op door .
Jan Asselijn, De doorbraak van de Sint Anthonisdijk in Amsterdam, 1651

*Het Rijksmuseum heeft dit weekend op de TEFAF in Maastricht ‘De doorbraak van de Sint Anthonisdijk in Amsterdam’ van Jan Asselijn (ca. 1610-1652) gekocht. De schilder verbeeldde de dijkdoorbraak van de Sint Anthonisdijk – nu Zeeburgerdijk – door de Sint Petersvloed in 1651. De kunstenaar was er snel bij: hij maakte het werk nog datzelfde jaar. Hoofddirecteur Wim Pijbes: ‘Asselijn maakte in één klap de situatie duidelijk waarin wij Hollanders altijd hebben geleefd en nog steeds leven: onder de zeespiegel. Hij verbeeldde dit actuele thema op dramatische wijze.’ Het museum kon de aankoop realiseren – voor een prijs die niet bekend is gemaakt – met steun van het Scato Gockinga Fonds/Rijksmuseum Fonds, de Turing Foundation, een anonieme schenker en hoofdsponsor ING. Het schilderij was eeuwen in het bezit van een Franse familie en werd gerestaureerd voor het op de TEFAF werd aangeboden door kunsthandelaar Bob Haboldt. Het Rijksmuseum had al ‘De bedreigde zwaan’ van Asselijn in de collectie, ooit de eerste aankoop van de Nationale Kunstgalerij in 1800. Het dateert uit 1650 en is een van de publiekslievelingen in de collectie.

Voor meer informatie: www.rijksmuseum.nl.

Asselijns dijkdoorbraak in de stand van kunsthandelaar Bob Haboldt