Lang Leve Rembrandt in Rijksmuseum: van Belize tot Barbados inspiratiebron

Maria Stams, Geschilderd portret, klei en oxide. Zaal 'Mijn Rembrandt' Eigen foto

*De opening van de expositie Lang Leve Rembrandt in het Rijksmuseum zou Museumkijker op 15 juli – de verjaardag van onze wereldwijd beroemde Gouden Eeuw-meester - missen omdat ze nog met vakantie was. Had ze zelfs geen honderdste seconde jammer gevonden. Een tien met een griffel natuurlijk voor de afdeling pr en marketing, maar stilstaan bij Rembrandts 350-ste sterfjaar met de oproep kunst in te sturen met hem als inspiratiebron, zou dat niet veel te veel amateuristische huisvlijt opleveren? Hélemaal verkeerd ingeschat, bleek Museumkijker na een duwtje over de drempel  door een enthousiaste tip.

Carroline van Dijk, 3D Mona Lisa-Rembrandt, reliëfopbouw: gedroogd natuurlijk decoratiemateriaal gemengd met celluloselijm, bewerkt met acryl en olieverf. Zaal 'Zelfportretten'. Eigen foto

Van Belize tot Barbados en Samoa tot Nauru stuurden meer dan 8500 mensen uit 95 landen zoveel bijzonders in dat de jury onder voorzitterschap van Pieter Roelofs – hoofd schilder- en beeldhouwkunst van het Rijkmuseum – een verrukkelijke tentoonstelling van 575 werken kon maken. De jongste deelnemer is vier, de oudste in de negentig. Roelofs vertelt in de expositiekrant dat ze bij het museum niet hadden verwacht dat er zó massaal zou worden gereageerd: ‘De aanstekelijke creativiteit van al die kunstenaars en de diversiteit aan inzendingen heeft van het samenstellen van de tentoonstelling een feest gemaakt.’ Hoofddirecteur Taco Dibbits: ‘Wij keken onze ogen uit bij zo veel creativiteit. U vast ook.’ Museumkijker heeft genoten en zichzelf tegelijk in de spiegel de maat genomen. Een volgende keer tuurlijk ook meedoen of  bang dan te falen? Terwijl duizenden anderen al wel durfden? Met dank aan Rembrandt, vooral proberen, stressloos thuis zal vast ook inspirerend zijn.

Candace Charlton, Pour the Green Tea, olie op doek. Zaal 'De mens'. Eigen foto

De expositie ‘Lang Leve Rembrandt’ in het Rijksmuseum duurt tot en met 15 september. Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl

76 bovenbouwkinderen van de Veronica Jenaplan-school, Haarlem, De elektronische les van Dr. Joris (naar De Anatomische Les van Dr. Nicolaes Tulp), acryl op papier gelamineerd op doek. Zaal 'Naar de meester'. Eigen foto