Amsterdam Museum aan de Amstel: levende geschiedenis in sfeer Gouden Eeuw

Geplaatst in Musea en getagged met op door .

Gerardus Verbeek, Portret van Han Hutjes, redde het leven van Frits Greefkes op de Dam, 7 mei 1945, ca 1950, eigen foto

Het verhaal van Amsterdam wordt de komende jaren verteld in de voormalige Hermitage aan de Amstel, vanwege renovatie in de Kalverstraat voorlopig onderkomen van het Amsterdam Museum. Het museum is – godzijdank - ontsnapt aan verbanning naar een leegstaande kantoorkolos in een buitenwijk: op deze monumentale locatie aan de Amstel, met aan de overkant het huis van de familie Six, is de architectuur van de Gouden Eeuw onuitwisbaar mooi intact. Onder de noemer  ‘Panorama Amsterdam: Een levende geschiedenis van de stad’ volgt de nieuwe collectiepresentatie chronologisch de loop van de geschiedenis, pracht, praal en schoonheid leerzaam afgewisseld met ontluisterende zwarte bladzijden als slavenhandel en barre armoede.

Sterke troef aan de Amstel is de focus op verheffend activisme in de  - sinds jaar en dag - als rebels geoormerkte hoofdstad. De Februari-staking van 1941 wordt nog jaarlijks herdacht, aan de Amstel staat een model van Mari Andriessens dokwerker op het Jonas Daniël Meijerplein. Ook strijdlust van recenter datum als dat van Black Lives Matter en de beweging Verdedig Noord wordt zichtbaar gemaakt. Bijzonder is bovendien de speciale aandacht voor Amsterdammers in de schaduw van de geschiedenis. Twee voorbeelden uit de zeer rijk gevulde presentatie. Er is ook plaats gemaakt voor vrouwenkiesrecht-activiste Theodora Haver (1856-1912). Jo Schreve-IJzerman maakte voor haar in 1914 een 700 kilo wegend marmeren borstbeeld in opdracht van de Vereniging voor Vrouwenkiesrecht. Geschonken aan het Stedelijk Museum liet de directeur haar naam van de sokkel verwijderen. De kiesrechtstrijd hoorde volgens hem niet in het museum thuis. In  1921 – kiesrecht voor vrouwen was inmiddels wet geworden – werd de naam weer toegevoegd.

Jo Schreve-IJzerman, buste vrouwenkiesrecht-activiste , Theodora Haver, 1914, eigen foto

En Gerardus Johannes Jacobus Verbeek (1894-1963) maakte ca 1950 een portret van Han Hutjes, dat werd in 2021 aan het museum geschonken door de dochters van Frits Greefkes. Op 7 mei 1945 openden Duitse militairen op de Dam het vuur op de honderden aanwezigen die aan het wachten waren op de intocht van de Canadezen, er vielen minstens 32 doden. Een van hen was Han Hutjes (20). Hij redde het leven van de toen 5-jarige Frits Greefkes.

Zaaloverzicht, eigen foto

Voor meer informatie over het Amsterdam Museum op de nieuwe locatie: http://www.amsterdammuseum.nl