World Press Photo Exhibition in Nieuwe Kerk: extra beklemming door corona

Mads Nissen, The First Embrace, World Press Photo of the Year, expositie Nieuwe Kerk, eigen foto

*Het tentoonstellingsontwerp voor World Press Photo Exhibition 2021 in de Nieuwe Kerk moest worden aangepast aan de corona-maatregelen. Met mooi resultaat: het gehele vloeroppervlak is benut voor brede looproutes, de foto’s zijn visueel prettig groter dan voorheen, de tekstborden ook leesbaar op afstand. En voor wie onderweg even op adem wil komen van de wereldwijde rampspoed op de bekroonde beelden is overal zicht op de prachtige architectuur.

World Press Photo Exhibition 2021, eigen foto

Het aantal bezoekers per tijdslot is beperkt, er worden geen rondleidingen georganiseerd. Er is een creatieve noodgreep ontwikkeld: hoofdcurator/tentoonstellingsmanager Sanne Schim van der Loeff leidt de bezoekers langs hoogtepunten tijdens een digitale Highlight Tour. Een ticket voor de Digital Highlight Tour geeft 20 procent korting op een kaartje voor de fysieke tentoonstelling. De audiotours met uitleg van de winnende fotografen en visueel journalisten zijn vernieuwd met extra ‘verdiepingen’ over thema’s als ethiek en esthetiek.

De Deense fotograaf Mads Nissen won met ‘The First Embrace’ de World Press Photo of the Year. Nissen legde het moment vast dat Rosa Luzia Lunardi (85) in een verzorgingstehuis in Sao Paulo in Brazilië na vijf maanden corona-isolement voor het eerst weer een omhelzing kreeg, van verpleegster Adriana Silva da Costa Souza. Dat werd mogelijk door de uitvinding van het ‘knuffelgordijn’.

World Press Photo 2021, Luis Tato, sprinkhanenplaag Kenia, Nieuwe Kerk, foto Evert Elzinga

Hongersnoden, oorlogen, sprinkhanenplagen, Palestijnse moeders die kinderen krijgen via IVF (zaad van hun mannen gesmokkeld uit de gevangenis): de veelheid aan rampspoed op World Press Photo went nooit, de onthutsende corona-beelden maken deze aflevering extra  beklemmend. Bij Lannoo verscheen het boek over de tentoonstelling, een juweel dat thuishoort op de lijst Best Verzorgde Boeken.

World Press Photo Exhibition 2021 in de Nieuwe Kerk: van 5 juni tot en met 29 augustus.

Voor informatie over timeslots, Digital Highlight Tour, enzovoort: http://www.nieuwekerk.nl

Nieuwe Kerk, foto Evert Elzinga