Virtuoze paardenschilder George Stubbs in Het Mauritshuis: de man, het paard, de obsessie

George Stubbs, Whistlejacket, c. 1762, doek, 292 x 246,4 cm, Londen, The National Gallery (aangekocht met steun van het Heritage Lottery Fund, 1997)

*Paardenliefhebbers moeten met spoed naar de tentoonstelling over George Stubbs (1724-1806) in Het Mauritshuis. De kunstenaar schilderde een fortuin bij elkaar met virtuoos levensechte studies van paarden van de Engelse elite van zijn tijd. Whistlejacket - op groot formaat extra imponerend door de lege achtergrond - was een om zijn schoonheid vermaarde hengst van de 2nd Marquess of Rockingham.

De expositie wordt niet voor niets uitgevent onder de noemer 'George Stubbs - De man, het paard, de obsessie': de kunstenaar raakte zó in de ban van zijn thema dat hij zich in 1756 achttien maanden in een boerderij in een dorp in Linconshire opsloot om de anatomie van paarden te bestuderen. Daartoe ontleedde hij eigenhandig de kadavers van twaalf paarden, per kadaver had hij zes tot zeven weken nodig. Stubbs' bevindingen waren bestemd voor 'The Anatomy of the Horse', verschenen in 1766: een lijvig handboek met achttien virtuoos gedetailleerde prenten.

Zaalfoto: expositie,Ivo Hoekstra, Mauritshuis

Eclipse (1764-1789), het beroemdste renpaard van de 18de eeuw uit de collectie van de Royal Veterinary College, bewaakt op de expositie als skelet een exemplaar van 'The Anatomy' in een fraai zacht verlichte vitrine. George Stubbs kijkt toe op de studie voor een portret dat Ozias Humphry in 1777 van de kunstenaar maakte. Het tekstbordje  informeert dat Humphrey twintig jaar later de memoires van Stubbs schreef op basis van uitgebreide gesprekken die de mannen voerden. Na Stubbs dood werden ook de herinneringen van zijn partner Mary Spencer aan het manuscript toegevoegd: 'De memoires zijn onze belangrijkste bron over het leven en werken van de schilder.'

George Stubbs, Lord Torrington's Hunt Servants setting out from Southill, Bedfordshire, c.1765-8 (oil on canvas) 61 x 105.4 cm; Private Collection; English, out of copyright.

Nieuwsgierig gemaakt naar de man achter de paardenschilder komen we op deze expositie echter niets meer aan de weet dan wat 'kale' feiten op het jaartallenbord. Veel fraaie paarden in aanlokkelijke landschappen trekken in Het Mauritshuis aan het oog voorbij maar als Stubbs er mensen bij schilderde bleven het ledenpoppen, ook over hen worden we hier nauwelijks nader geïnformeerd. Paardenliefhebbers en fans van de nog altijd springlevende Britse society-evenementen rond paardensport hebben er vast genoeg aan; dikke kans dat cultuurhistorisch geïnteresseerde bezoekers hier gauw zijn uitgekeken.

De expositie 'George Stubbs- De man, het paard, de obsessie' in Het Mauritshuis duurt tot en met 1 juni. Voor meer informatie: http://www.mauritshuis.nl

Ozias Humphry, Studie voor een portret van George Stubbs, 1777, zwart en wit krijt op bruin papier, 42 x 37,4 cm, Trustees of the Rt Hon. Olive, Countess Fitzwilliam's Chattels Settlement,by Permission of Lady Juliet Tadgell