Van Titiaan tot Christo in Museum Kunstpalast Düsseldorf: zes eeuwen verhullen en onthullen

Ferdinand Hodler Die Wahrheit, 1. Fassung, 1902 Öl auf Leinwand H: 196 B: 273

Ferdinand Hodler, Die Wahrheit, eerste versie, 1902, Kunsthaus Zürich, schenking erven A. Rütschi, 1929

*Een tip voor Nederlanders die in aanloop naar de feestdagen naar Düsseldorf afreizen voor de jaarlijkse kerstmarkt en zin hebben in een aanvullend uitje: Museum Kunstpalast – blikvanger onder de zesentwintig musea in de stad – brengt de komende maanden de expositie ‘Hinter dem Vorhang. Verhüllung und Enthülling seit der Renaissance. Von Tizian bis Christo’. Zes eeuwen schilderijen, tekeningen, sculpturen, installaties en foto’s over verhullen en onthullen, kunst voor de schoonheid en de troost maar ook als spiegel van de realiteit: wegdromen doen we op z’n tijd allemaal, maar aan de onthulling van de waarheid valt uiteindelijk nooit te ontsnappen.

Arnold Böcklin Trauer der Maria Magdalena an der Leiche Christi, 1867 Öl auf Leinwand 84 x 149 cm

Arnold Böcklin, Trauer der Maria Magdalena an der Leiche Christi, 1867, Kunstmuseum Basel, Martin P. Bühler

Beat Wismer neemt met deze tentoonstelling afscheid als directeur van het museum. Mede-conservator is Claudia Blümle, hoogleraar aan het Institut für Kunst- und Bildgeschichte van de Humboldt-universiteit in Berlijn. Dankzij het Philadelphia Museum of Art, het Kunsthaus Zürich en andere internationale musea is de expositie rijk gevuld met bruiklenen: onder de kunstenaars die Wismer en Blümle naast die in de titel selecteerden zijn grote namen als Giovanni Bellini, Lucas Cranach, El Greco, Tintoretto, Arnold Böcklin, Robert Delauney, Max Beckmann, Cindy Sherman en Gerhard Richter.

De expositie ‘Hinter dem Vorhang’ in Museum Kunstpalast Düsseldorf duurt tot 22 januari. Voor meer informatie: http://www.smkp.de. De VVV Düsseldorf heeft een museum-arrangement samengesteld met een overnachting inclusief ontbijt, toegangskaartje tot het Kunstpalast, Düsseldorf Card met gratis toegang tot andere musea en gratis openbaar vervoer. Prijzen vanaf 79 euro per nacht voor een tweepersoonskamer. Voor meer informatie: http://www.duesseldorf-tourismus.de.

Christo Wrapped Beetle 1963 (Objekt 2014), 1963 / 2014 Auto, Stoff, Seile 150 x 158,5 x 414 cm

Christo, Wrapped Beetle 1963 (Objekt 2014), 1963 / 2014, Auto, Stoff, Seil, c Christo 2014, foto: Wolfgang Volz